Hoe gevaarlijk zijn bloedverdunners? | Forum

Terug

Forum

16:50 27/02/2015

Hoe gevaarlijk zijn bloedverdunners?

Er is de laatste tijd in de media veel ophef over gevaren en risico’s van enkele nieuwe bloedverdunners. Vragen als: Gebeurt het inderdaad dat mensen overlijden aan een bloedingscomplicatie? Hoe kan het dat cardiologen bloedverdunners voorschrijven waarvoor niet eens een antidotum of tegengif bestaat? Mediaberichten hierover leiden tot veel ongerustheid en emoties, en het is goed om de feiten en daadwerkelijke risico’s eens op een rijtje te zetten.

Bloedstolling
De bloedstolling in het menselijk lichaam is een zeer complex systeem. Er bestaan veel soorten bloedverdunners, middelen die de bloedstolling remmen. De aandoening van de patiënt, zoals een hartinfarct, longembolie, boezemfibrilleren of kunsthartklep, bepaalt voor welk type bloedverdunner gekozen moet worden. Voor sommige aandoeningen, zoals boezemfibrilleren kun je soms kiezen uit meerdere type bloedverdunners. Soms is de keuze ook lastig, omdat iemand meerdere aandoeningen kan hebben.
Er zijn vrij zwakke middelen, zoals salicylaten (Aspirine, Ascal) en dipyridamol (Persantin). Andere middelen, die ook de bloedplaatjes remmen, zijn clopidgrel (Plavix), prasugrel (Efient) en ticagrelor (Brillique).

NOAC’s
Sterkere middelen zijn de vitamine K-remmers zoals acenocoumarol (sintrommitis) en fenprocoumon (marcoumar); deze middelen zijn 50 jaar geleden ontwikkeld om het bloed dunner te maken. Tot slot zijn er sinds enkele jaren de zogenaamde NOAC’s, dabigatran (Pradaxa), rivaroxaban (Xarelto) en apixaban (Eliquis), die soms als vervanger voor acenoucoumarol of marcoumar kunnen worden gebruikt. Naast bovenstaande bloedverdunners die als tablet of capsule gebruikt worden bestaat nog een groot aantal middelen die als injectie of infuus gegeven worden, meestal in het ziekenhuis.

Trombosediensten
Hoewel de vitamine K-remmers, acenocoumarol en fenprocoumon, al tientallen jaren gebruikt worden, kleven hier een aantal nadelen aan: de benodigde dosering is sterk wisselend, en moet frequent worden bijgestuurd. Hoewel we hier in Nederland, i.t.t veel andere landen, goede trombosediensten voor hebben, blijft het moeilijk mensen de juiste dosis antistolling voor te schrijven. Geschat wordt dat in ongeveer 70% van de tijd de mate van bloedverdunning optimaal is. Als er te grote variaties optreden kan dat leiden tot stollingsproblemen of bloedingen. Sommige mensen kunnen niet stabiel worden ingesteld, ondanks frequente controles. Bepaalde diëten of andere medicamenten kunnen de werking van deze middelen beïnvloeden. En als het nodig is de bloedverdunning plotseling te stoppen, bijvoorbeeld bij een bloeding of voor een operatie, duurt het een aantal dagen voor deze middelen zijn uitgewerkt. Vanuit de ambitie om deze nadelen te verminderen, zijn de afgelopen jaren een 3-tal nieuwe middelen ontwikkeld, de zogenaamde NOAC’s. En juist over deze drie middelen ontstaat nu veel onrust, en niet alleen in Nederland.

Is het nu beter of niet
De drie NOAC’s zijn, in diverse studies, vergeleken met de trombosedienst-middelen bij in totaal ongeveer 50.000 mensen met atriumfibrilleren, een hartritmestoornis met risico op een herseninfarct. In alle studies bleek dat de NOAC’s of net zo goed, of zelfs iets beter waren. In alle onderzoeken overleden mensen aan bloedingscomplicaties, maar de kans op een ernstige bloedingen was lager bij de mensen die een NOAC kregen dan mensen die een vitamine K-remmer kregen. Ook kwamen in beide roepen nog steeds herseninfarcten voor, maar ook weer minder bij de NOAC’s dan bij de oudere middelen. Het is belangrijk om te vermelden dat deze waarnemingen alleen gelden voor mensen die worden behandeld voor boezemfibrilleren. Bij patiënten met mechanische kunsthartkleppen blijven de bovenbeschreven vitamine K-remmers noodzakelijk; bij hen werken de NOAC’s niet goed genoeg.

Onderzoek NOAC gebruikers
Voor de vitamine K-remmers beschikken we over enkele antidota, geneesmiddelen die we kunnen geven om het bloedverdunnende effect tegen te gaan. Maakt dit deze middelen dan toch veiliger dan de NOAC’s, waarvoor nog helemaal geen antidota bestaan? In een onderzoek werden meer dan 1.000 ernstige bloedingen door vitamine K-remmers en NOAC’s vergeleken: in de groep van de NOAC’s was de kans om te overlijden na een ernstige bloeding ruim 30% lager en patiënten lagen gemiddeld 1 dag minder lang op de intensive care. Dus, hoewel we nog geen antidotum hebben voor de NOAC’s, en er zeker een kans bestaat op ernstige bloedingen, betekent dit niet dat het risico’s van ernstige bloedingen groter zijn dan bij de oude middelen. Kortom, bij NOAC’s treden bloedingen minder vaak op, en, als ze optreden, lijken ze ook minder ernstig.

Voordelen en nadelen
We hebben uit de diverse onderzoeken wel geleerd dat we ook voorzichtig moeten zijn met de NOAC’s. Vooral oudere mensen en mensen met een verminderde nierfunctie lopen een grotere kans op bloedingen, en bij deze patiëntengroepen zullen we meestal liever doorgaan met een vitamine K-remmer. Ook weten we dat we erg zorgvuldig moeten zijn bij mensen die een combinatie van meerdere bloedverdunners nodig hebben, omdat hierbij ook het risico op bloedingen groter is. Bij mensen met mechanische kunstkleppen mogen NOAC’s niet gebruikt worden op dit moment. Bloedverdunners zijn noodzakelijk om mensen te beschermen tegen bloedstolsels en dat zal altijd gepaard gaan met risico’s op bloedingen. Gelukkig zijn de voordelen vele malen groter dan de nadelen, maar we zullen altijd moeten blijven proberen de risico’s nog lager te maken.
21
13

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Hamers

ik snap dit niet risico s op ( bloedingen ) wat gaat er dan bloeden ?

13:54 19/06/2015

inkylife

Mooi artikel, ik slik Pradaxa, nu meer als een jaar. Ik heb deze vraag ook aan de cardioloog gesteld en hij vertelde mij dat ik me inderdaad geen zorgen hoeft te maken dat mogelijk bloedingen niet kunnen worden gestopt. Vitamine K duurt ook altijd even eer het gaat werken. En inderdaad de kans op hersenbloedingen is met Praxada minder, hij vond het de overweging waard.
en het scheelt ik hoef nooit naar de Trombose dienst.

20:00 27/09/2015

Albert

Beste, dame/heer Ik gebruik Carbasalaat 100 mg 1x p/d wat is er bekend van chronisch gebruik van dit medicijn ?

10:25 20/04/2016

Albert

Beste, dame/heer Ik gebruik Carbasalaat 100 mg 1x p/d wat is er bekend van chronisch gebruik van dit medicijn ?

10:25 20/04/2016

Francine Steerneman

Carbasalaatcalcium is een veel mildere bloedverdunner dan de middelen die in het artikel hierboven beschreven worden. Het wordt beschouwd als een belangrijk beschermend middel voor mensen met hart en vaatziekten. Uiteraard kent ook dit middel bijwerkingen waarvan de belangrijkste het optreden van maagklachten is. Daarnaast zijn er ook mensen die bij het gebruik van carbasalaatcalcium sneller blauwe plekken hebben wanneer ze zich stoten.

14:08 25/04/2016

• meer