Calcium chew tabletten en hartklachten | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

20:17 16/04/2015

Calcium chew tabletten en hartklachten

Geacht forum,
Allereerst mijn complimenten over uw forum en uw duidelijke uitleg!
Ik gebruik Calcium Chew tabletten i.v.m botontkalking 500mg/400I.E d3
Na een controle DEXA meting gaf de arts advies om de dosering te verhoging naar 1000 mg/ 800 I.E.
Mijn huisarts vindt het eigenlijk bedenkelijk daar Calcium chew ook interactie heeft met hartglycosiden.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om uitleggen wat precies de invloed is? Wordt de calciumspiegel in het bloed te hoog?
Ik ben pm drager (SSS), Medicatie; furosemide , Lanoxin, valtarsan, acenocoumerol ( voor BF en flutter, )
Alvast hartelijk dank voor uw antwoord
vriendelijke groet
1
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Met hartglycoside doelt uw huisarts op de lanoxin (=digoxine). Uw huisarts verdient een compliment, want hij heeft hier een terecht punt. Lanoxin kan, voornamelijk als de bloedspiegel te hoog wordt, gevaarlijke hartritmestoornissen veroorzaken. Die kans is klein, maar we weten goed wat dat risico bepaalt, en daarmee is het risico vermijdbaar.
Lanoxin wordt via de nieren uit het lichaam verwijderd. Dus, we weten dat bij bijv. slechte nieren of hoge leeftijd de dosis moet worden aangepast. Nu is het inderdaad ook zo dat Calcium tabletten de kans op ritmestoornissen kunnen verhogen.
Botontkalking kan veel klachten geven. U zou dus uw cardioloog kunnen vragen om een alternatief voor lanoxin (zoals een beta-blokker, of calcium-anatogonist) of een aanpassing van de dosering.

07:48 17/04/2015

Loes Bakker


Hartelijk dank voor uw snelle antwoord, ik zal het zeker met de cardioloog overleggen.
met vr.groet,
R.Bakker

20:56 18/04/2015