Antistollingsmedicijnen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

19:38 23/04/2015

Antistollingsmedicijnen

Goedenavond,

Sinds november heb ik geen last meer gehad van boezemfibrilleren door aanpassing van het Sotalol doseerschema (3 x daags 80 mg). Heb hierdoor de afspraak die ik had met dr. Lukas Dekker om een ablatie te bespreken bijtijds af kunnen zeggen.
Twee weken geleden heb ik een hart echo gehad en alles zag er prima uit. Geen vergroting, aderen goed, pompfunctie goed etc. Mijn cardioloog acht het niet noodzakelijk dat ik terugkom op zijn spreekuur zolang ik geen last heb van boezemfibrilleren en de Sotalol en de Acenocoumarol blijf innemen.
Ik vraag me nu af of het wel nodig is dat ik de antistollingsmedicijnen blijf innemen.
De cardioloog heeft me er wel op gewezen dat het 100% zeker is dat de ritmestoornissen terugkomen.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Uw vraag is logisch. Waarom moet je nog bloedverdunners slikken als er geen boezemfibrilleren meer is? Eerst dit: niet iedereen met boezemfibrilleren hoeft bloedverdunners te gebruiken, zoals bijv mannen, <65 jaar, die verder geheel gezond zijn, met normale bloeddruk hoeven geen bloedverdunners te gebruiken; rondom een ablatie moet wel iedereen gebruiken!
Terug naar uw vraag. Als iemand geïndiceerd is voor bloedverdunners, dan zijn er goede argumenten om er niet mee te stoppen, ook niet als je geen klachten hebt.
1. We weten heel goed dat veel aanvallen niet gevoeld worden. 2. We weten niet zeker of bij het wegblijven van boezemfibrilleren, ook het risico op een beroerte wegblijft. 3. Een beroerte is een zeer groot probleem, waarbij je zo min mogelijk risico's mag accepteren.
Er wordt onderzoek gedaan naar dit dilemma, maar er is nog geen sluitend antwoord. Met de nieuwe technieken van continue hartritme monitoring, zoals de LINQ, zullen we wel antwoorden gaan vinden.

20:50 23/04/2015

Hans Toutenhoofd

Ik sta voor hetzelfde dilemma. Ik ben nu 64 en heb gemiddeld 3 keer per jaar een aanval van boezemfibrilleren. Ik gebruik dagelijks 50mg tambocor cr. Bij een aanval neem ik extra 100mg en als dat niet helpt naar het ziekenhuis voor een ECV. Nu adviseert mijn cardioloog om op m'n 65ste te starten met bloedverdunners. Mijn huisarts is echter geen voorstander, omdat dan het risico van bloedingen weer wordt vergroot. Omdat ik nu de aanvallen goed voel en er adequaat op reageer acht hij bloedverdunners nu nog niet nodig. Wat nu?

19:00 31/03/2016

Lukas Dekker

U heeft boezemfibrilleren, en het wonderlijke is dat het voor de indicatie voor antistollings niets uitmaakt of je nu continue boezemfibrilleren hebt of vrijwel nooit. Als bij u dus ooit de indicatie tot antistlling is gesteld, dan geldt dat nu nog steeds.
U zult dus nog bloedverdunners moeten blijven gebruiken.

12:37 04/04/2016