Bètablokkers groene thee extracten | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:44 28/05/2015

Bètablokkers groene thee extracten

Hallo,

Ik ben bezig met afvallen. Geen heel streng dieet maar meer bewust worden van wat bepaalde voeding met je doet en wat je beter kan laten. Nou heb ik vanmiddag groene thee-extracten gekocht omdat dit zou helpen bij de vetverbranding. Nu lees ik overal dat dit slecht is in combinatie met Bètablokkers. Mijn vraag is of dit klopt, ik slik selokeen/metoprolol
Alvast bedankt voor een antwoord!
0
9

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

U vraag is terecht. Er zijn meerdere observaties dat groene thee extracten de effecten van beta-blokkers verminderen. Het is een grote misvatting in onze tijd dat natuurproducten altijd ongevaarlijk zouden zijn en het is goed dat u zich hierover informeert. het feit dat je er door afvalt betekent dat het een groot effect op uw lichaam heeft en u zou het daarom als een medicijn moeten beschouwen.
Op Amerikaanse webstie kun je lezen dat mensen met hartkwalen geen groene thee zouden moeten gebruiken.
De vraag is waarvoor u de beta-blokker gebruikt. Als dat alleen voor bloeddruk is, kunt u overwegen om andere medicijnen te nemen en de bloeddruk goed te vervolgen. Als u een hartkwaal heeft, zou ik u willen adviseren om die groene thee-extracten niet te gebruiken.
Maar, alles overziend zou mijn advies zijn om op andere manieren proberen af te vallen. Overigens mooi dat u iets probeert te doen aan uw gewicht.

13:26 29/05/2015

Marianne van Dongen

Deze vraag wilde ik net stellen op Hartvolgers toen ik dit item vond. Sinds donderdag jl. gebruik ik 2 maaltijdvervangende shakes per dag die een hoog groene thee extract bevatten om af te vallen. Heb sindsdien last van een onrustig gevoel en transpiratie aanvallen (lijken op overgangsopvliegers maar dat is onmogelijk ik ben 64 jr).'s morgens en 's avonds diarree. Al ca. 35 jaar slik ik een betablokker (Nebovilol) en sinds 4 jaar i.v.m. Prinz Metal daarbij Valsartan en Ascal met maagbeschermer. Sinds vandaag geen shakes meer! Ik dacht dat de transpiratie aanvallen kwamen door de extreme hitte van afgelopen dagen! Moet ca. 7 kg afvallen voor een gezond BMI en zal dit op een gezondere manier aanpakken.

11:17 29/07/2018

Merel

Bètablokkers remmen de aanmaak van melatonine en zorgen, net als de meeste medicijnen, voor verliezen aan diverse voedingsstoffen, waaronder Q10. Een tekort aan melatonine kan gewichtstoename in de hand werken, wat het afvallen dus kan bemoeilijken. Q10 is onder meer belangrijk voor de bloedsuikerspiegel. Medicatie altijd in overleg met je arts.

18:09 04/08/2018

Libera

@Merel (of @Feetje … ), ik ben heel benieuwd naar je achtergrond. Het wordt tijd dat iemand je een halt toeroept.

21:36 04/08/2018

Mark Bosman

Het heeft geen zin om aan Merel een reactie te vragen. Haar reacties lijken wel iets dwangmatigs te hebben.

Ik heb op internet gezocht wat het toch met Merel is dat zij zo nodig deze reacties plaatst. Ook al weet zij dat deze niet gewenst zijn. Zij is op meerdere fora (met verschillende namen) te vinden en plaatst daar soms meerdere reacties per dag. Het maakt niet uit wat de kwaal is, maar melatonine en Q10 zijn altijd de boosdoeners. Ook dat medicijnen zorgen voor een tekort aan allerlei “stofjes” en dat je goed moet eten om insuline-resistentie te voorkomen. Allemaal blabla dus.

Ieder heeft recht op privacy (ook Merel/Feetje enzovoort), dus dit lijkt mij wel genoeg. Je mag ervan uitgaan dat zij geen medische opleiding of meer kennis dan ervaringsdeskundigen heeft. Hopelijk zorgen de initiatiefnemers van deze website (medici van o. a. het Catharina Ziekenhuis) ervoor dat er geen onverantwoordelijke of schadelijke informatie op deze site wordt geplaatst. Het gaat tenslotte om de gezondheid en het verantwoord informeren van mensen met hartklachten die vaak ongerust zijn. Daarin passen de adviezen van Merel (enz.) volgens mij niet.

Met vriendelijke groeten,

Mark

16:32 06/08/2018

  • meer