Hartablatie | Forum

Terug

Forum

23:40 05/06/2015

Hartablatie

Na een Hartablatie kreeg mijn man gedeeltelijk en tijdelijk gezichtsverlies. Soms enkele minuten tot anderhalf uur had hij n grote blinde vlek met schittering of flikkerscotomen Het lijkt op migraine klachten maar voor de ablatie nooit gehad. In totaal 9 keer gehad. In het ziekenhuis waar de ablatie plaatsvond werd er geen aandacht aan besteed ondanks melding aan 5 medewerkers. Toch naar de huisarts en inmiddels een week na de ablatie bij een neuroloog terecht gekomen. Na inzet van bloedverdunners zijn de klachten meteen verdwenen. Veel onderzoeken later is de meest vermoedelijke hypothese dat het 9 tia s zijn geweest. Na een follow up contact met de cardioloog die de ablatie verrichtte blijken het geen tia s te zijn geweest maar een vorm van migraine met uitvalsverschijnselen en komt slechts 1 a 2 keer per jaar voor dat n patiënt hier last van heeft. Mijn man mag stoppen et bloedverdunners. Ondanks dat het fijn is dat hij mag stoppen met de medicatie geeft t n onzeker gevoel. De eerste 5 keer gezichtsuitval werden in dit ziekenhuis niet herkent als complicatie, hetgeen ons vertrouwen niet bevorderd. Voorts stopten de klachten na voorschrijven van de bloedverdunners. Ook vind ik nergens iets over deze complicatie terug. Ik vind t lastig om deze arts mijn vertrouwen te geven terwijl 4 andere artsen denken dat t een tia was.
Wie kent dit verschijnsel van migraine na een ablatie waarbij vanuit de rechter kamer naar de linkerkamer doorgeprikt moest worden (tis n complicatie die alleen voorkomt als er naar de linkerkmr geprikt moet worden)
Mijn man is inmiddels wel gestopt met de medicijnen, maar ik heb er veel moeite mee.
1
7

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Ik heb dit ook bij mijn patienten wel eens meegmaakt. Ik denk ook dat het geen TIA's zullen zijn omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat die 9 TIA's telkens in het zelfde deel van de hersenen plaatsvindt. TIA kunnen ontstaan door kleine bloedstolseltjes die vanuit het hart in de hersenen komen, en dan op tijd opgeruimd worden, zodat de bloedstroom weer herstelt en er geen blijvende schade aan de hersenen ontstaat. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat er 9 stolseltjes telkens precies in het zelfde kleine vaatje in het oogcentrum van de hersenen terecht komen.
Er kunnen inderdaad migraine achtige klachten voor komen als het tussenschot is gepasseerd; dat gaat van zelf weer over. Ik denk dat het toeval is dat het tijdens de bloedverdunners is overgegaan. Het is altijd een tijdelijk fenomeen.

12:52 20/07/2015

Frederike

Dag, in 2006 heb ik mijn eerste ablatie gehad in Antwerpen UZA, ik heb een ventriculaire tachycardie en de ablatie was in de rechterkant, links is niet gelukt. Heb wel sinds die tijd ook het fenomeen oog migraine met gezichtsuitval een paar keer per jaar, de eerste keer dacht ik echt dat ik iets engs had in mijn hoofd i.d.d een soort Tia, de Huisarts vertelde mijn toen dat het een aanval was van oog migraine, lastig want ik zie dan helemaal niets alleen de nare flikkeringen meestal duurt de aanval 10 tot 20 minuten.
2 weken geleden heb ik mijn 2e ablatie gehad in Breda en weer rechts en links is niet gelukt.
Nu even wachten tot de littekens zijn gevormd en hoe t gaat.
Heb het wel benauwd en af en toe t gevoel dat ik weinig adem heb.
Maar tot nu toe weinig overslagen

16:23 04/08/2015

Tsjerk Tamminga

Dit fenomeen is mij wel een beetje bekend. Ik heb 6 ablaties gehad en vaak een dag later kreeg ik ook vlekken voor mn ogen. Soort sterretjes of glinsters.
Ik ging veel water drinken en zakte daarna langzaam weg.
Ik heb het nooit gemeld ofzo. Je krijgt zo veel troep in gespoten.

Tsjerk

20:01 06/08/2015

Henk ten Oever

Ik ben 5 keer geableerd (2 x linker boezem en 2 x rechter boezem en tot slot een his-ablatie) en herken dit fenomeen helemaal. Heb er destijds met mijn en de helaas veel te vroeg overleden cardioloog Willem Beukema over gesproken en hij vertelde mij ongeveer hetzelfde verhaal dat Lukas Dekker hierbij schrijft. Ik heb me er overigens nooit zorgen over gemaakt. Het was meer lastig en hinderlijk dan dat ik het als bedreigend heb ervaren.

15:23 09/10/2015

Anneke

IK HAD AL JAREN OOG MIGRAINE ( ZO NOEMDE MIJN OOGARTS HET, VERKRAMPING VAN DE ADERTJES OF ZO IETS…IN IEDER GEVAL GEEN VERNAUWING… ) HAD HET VROEGER ZO NU EN DAN…VOOR MIJN HARTOPERATIE IN MEI…AORTA KLEPPROTHESE EN BYPASS…NA MIJN OPERATIE KREEG IN HET 3 TOT 4 X PER WEEK…MET DE OOGARTS EN DE CARDIOLOOG OVER GESPROKEN EN BEIDEN ZEIDEN DAT HET GEEN KWAAD KON…MERK WEL DAT ALS IK MINDER INTERNET EN SPELLETJES OP MIJN TELEFOON SPEEL IK OOK MINDER KLACHTEN HEB..ALS IK HET AAN ZIE KOMEN, GA IK GELIJK RUSTEN ALS DAT MOGELIJK IS EN DAN IS HET ZO WEER WEG…ALS AL DIE KEREN DAT IK DIT GEHAD HEB, TIA'S MOESTEN ZIJN, HAD IK HIER ALLANG NIET MEER GEZETEN DENK…HEB ER HONDERDEN GEHAD…

17:31 15/10/2015

  • meer