Mensen met hartfalen geadviseerd hitte te vermijden | Forum

Terug

Forum

15:23 01/07/2015

Mensen met hartfalen geadviseerd hitte te vermijden

De hittegolf is gevaarlijk voor de ongeveer 150.000 Nederlanders die last hebben van hartfalen. 

Daarvoor waarschuwen de cardiologen van het Catharina Hart- en vaatcentrum. Patiënten wordt geadviseerd om de hitte niet op te zoeken en zich niet in te spannen.

“Het is een feit dat het hart harder moet werken in een warme omgeving. Ook bij gezonde mensen. Maar waar een gezond hart dat extra werk wel aan kan, kan een hart met een verminderde pompfunctie het niet meer bijbenen", aldus het Catharina Hart- en vaatcentrum.

Dat kan de klachten zoals vermoeidheid, kortademigheid en flauwvallen verergeren.

Veel patiënten met hartfalen hebben een vochtbeperking. Dit betekent dat ze maximaal anderhalve liter vocht per dag mogen drinken. De cardiologen raden daarom aan tijdens de hittegolf op ijsblokjes te sabbelen. "Je krijgt dan steeds kleine beetjes vocht binnen, maar het verkoelt wel voor langere tijd.”

nu.nl: Mensen met hartfalen geadviseerd hitte te vermijden.
Gepubliceerd op 01 juli 2015, http://www.nu.nl/gezondheid/4079383/mensen-met-hartfalen-geadviseerd-hitte-vermijden.html

Bijlagen:

mensen-met-hartfalen.jpg

attachment mensen-met-hartfalen.jpg (21.9 KB)

3
5

Je moet Inloggen om te reageren

Maria Rijswijk

Ik heb na een zwaar hartinfarct nu 1,5 jaar geleden en 3 stends rijker al snel last van het warme weer als de temp.boven de 25 gr.komt voel ik mij gewoon niet erg lekker.
Daarvoor nooit last van gehad.
ik vraag mij af of meer mensen dit hebben.

19:23 18/07/2015

Fons Panken

Beste Maria,

Ook ik heb heel veel last van de warmte; zodra het boven de 24˚ komt, blijf ik lekker thuis en doe zo min mogelijk. Als het dan ook nog vochtig is, dan voel ik me nog minder lekker.
En er zijn echt heel veel hartpatiënten die hier last van hebben.

Gelukkig heb ik airco thuis en blijft het lekker koel. Desondanks hou ik me toch heel rustig met die hitte.
Sterkte met de hitte!!

12:51 19/07/2015

Oudhuis

Wat gebeurt er als je teveel drinkt, bv. 3 Ltr. Per dag ??

13:10 20/07/2015

Maria Van Eijck

Hallo,

Op de vraag wat gebeurd er als u meer drinkt bij mensen met hartfalen.
In het begin zal er niet meteen iets gebeuren. Door meer aanvoer van vocht, zal het hart proberen om krachtiger samen te trekken. Op een gegeven moment kan het hart het extra vocht niet meer rond gepompt krijgen. Dan ga je vocht vasthouden. Dat kan in benen, enkels en voeten zijn, maar het kan ook dat je steeds benauwder wordt. Door dat iemand meer gaat drinken, lok je als het waren het falen van het hart uit, het decompenseren.
Maria

11:54 27/07/2015

Marcel Krell

Hallo Maria,

In tegenstelling tot teveel drinken: heeft ‘lichte’ dehydratie door te weinig drinken, waarvoor wel een infuus nodig blijkt te zijn om vocht weer aan te vullen bij patiënt, ook effect te hebben op de mate van stroperigheid en stolselvorming van het bloed?

Marcel.

13:47 27/07/2015