hartritmestoornis | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:31 07/07/2015

hartritmestoornis

Zo'n 15 maanden geleden heb ik 2 x een hartaanval gehad als gevolg van SCAD. I.v.m. de plek vh littekenweefsel in mijn hart bleek ik een bloedstolsel te hebben. Op dit moment slik ik daarvoor acenocoumarol. Dit begrijp ik. Echter hoopte ik van de atorvastatine en de metoprolol af te kunnen. Volgens mijn cardioloog moet ik de metoprolol blijven gebruiken omdat ik anders een hartritmestoornis zou kunnen ontwikkelen. Waarom zou dit kunnen gebeuren? 

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Mensen die een hartinfarct hebben doorgemaakt krijgen een litteken in het hart en soms gaat de pompkracht van het hart ook belangrijk achteruit.
Al sinds een groot onderzoek in 1965 en door verschillende grote onderzoeken in de halve eeuw daarna is bekend dat het langdurige gebruik van zogenaamde beta-blockers (bv selokeen, metoprolol, carvedilol etc) na een hartinfarct het risico op overlijden verlaagt!
Dat gunstige effect heeft meerdere oorzaken. De beta-blocker verlaagt de kans op gevaarlijke hartritmestoornissen (ventrikelfibrilleren) vanuit het litteken en dit medicijn verlaagt ook de hartslag en daardoor heeft het hart een lagere behoefte aan zuurstof. Soms maak ik wel eens de vergelijking met een motor: ‘de motor wordt door de beta-blokker op een rustiger en regelmatiger toerental stationair afgesteld’.

Is dit voldoende antwoord op uw vraag of heeft u nog aanvullende vragen?

22:58 07/07/2015

Sylvia Plokker

Bedankt voor de reactie. De metoprolol verdenk ik ervan mijn bijwerking (oorsuizen) te veroorzaken. Aangezien ik dus een bètablokker moet blijven gebruiken zou ik dan over kunnen stappen op een ander soort?

20:29 09/07/2015

Francine Steerneman

Beste Sylvia, dat is zeker het proberen waard. Natuurlijk moet je dit wel in overleg met je cardioloog doen.

21:24 10/07/2015