olifantspoten | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

21:36 02/08/2015

olifantspoten

Dank u voor de reactie en het klopt inderdaad dat na de start van nifedipine de vochtproblemen zijn begonnen, de cardioloog zei dat nifedipine er om bekend staat maar de tabletten heel goed werken. En dat klopt ook want sinds ik deze gebruik heb ik nog geen aanval meer gehad. Maar als ik een hogere dosis hydrochloorthiazide (nu heb ik 25 mg) ga gebruiken wordt mijn bloeddruk dan niet te laag? Hij is al laag en ik gebruik ook 2xdgs propranolol!? De cardio wil net als ikzelf ook, eigenlijk het liefst de nifedipine blijven gebruiken! En hoe zit het eigenlijk met mn nieren..... door de plastabletten zou ik veel moeten plassen maar ik plas weinig en hele kleine plasjes, niet normaal toch? En die jeuk aan die benen en die stekende pijnen, ik moet er zelfs paracetamol voor nemen, vooral voor sávonds en snachts! 26 Augustus heb ik een telefonische afspraak met mn cardio, hij is nu op vakantie.

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Ward Jansen

Hallo,
soms is het inderdaad een lastige afweging tussen goed effect van medicatie en bijwerkingen. Ik begrijp dat u het er met uw cardioloog al goed over heeft gehad. Het effect van hydrochloorthiazide voor oedeem tengevolge van nifedipine is wisselend, maar zeker de moeite waard te proberen. Of de bloeddruk te laag wordt met verhogen van de dosering is echt een kwestie van proberen. Het extra plassen van hydrochloorthiazide valt meestal erg mee, het is meer een instelling van een nieuw evenwicht, waarbij uiteindelijk weer evenveel per dag geplast wordt als voor instelling op plasmedicatie. Anders zouden mensen uiteindelijk leeglopen, nietwaar? Het plaseffect van hydrochloorthiazide is ook milder ten opzichte van andere plasmedicijnen als furosemide of bumetanide. Als de jeuk en de pijnklachten echt tgv het vocht in de benen zijn, dan verdient de nifedipine toch wel heroverweging met uw cardioloog. Soms kan barnidipine een vergelijkbaar effect hebben met minder last van oedeem.
Veel succes.

17:52 06/08/2015

Bep Gravelle

dank u dokter Ward Jansen.
helaas wist mijn cardioloog verder geen oplossing zei hij tijdens telefonisch contact.
hij is onzeker hoe ik zal reageren op een ander medicijn als de nifedipine en na de
furasimide en hydrochloorthiazide blijkt de bumetanide ook al geen succes,
mijn benen en voeten zijn belachelijk dik en soms erg pijnlijk en de jeuk is ondraaglijk!
ik durfde mijn cardioloog niet te zeggen over hartvolgers en uw advies mbt barnidipine.
hij zei dat hij contact zou opnemen met mijn huisarts om te overleggen, dat is nu precies een week geleden en tot op vandaag heeft hij mijn huisarts niet gebeld.
wat denkt u zou ik zonder die plastabletten misschien beter af zijn? ze helpen toch niet.
groetjes Bep.

20:55 01/09/2015