Pacemaker en achtbaan | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

23:35 23/08/2015

Pacemaker en achtbaan

Hallo,

Allereerst, wat een fijne website. Alle onderwepen komen aan bod.

Een vraag met betrekking tot achtbanen. Ik ben een groot fan van achtbanen en heb een pacemaker, op mijn 30ste gekregen vanwege sick-sinus-syndroom.

Bij veel achtbanen staat een verbod voor mensen met een pacemaker, ik ben in velen geweest. want je leeft tenslotte maar 1 keer :-).

Ik vraag me af wat nou werkelijk het risico is, ik denk zelf dat het te maken heeft met de magnetrische stralng, en dat pretparken zich willen indekken voor welk risico dan ook, maar wat kan er in het ergste geval nou eigenlijk misgaan voor mensen met een pacemaker?

Wat ik ervaar is dat als ik in een achtbaan ben geweest met "een verbod", is dat de 'activiteiten sensor' aan is en dat ik een snelle hartslag heb, maar het lijkt me dat iedereen dat heeft die in een achtbaan is geweest?

mvg,

Linda

1
10

Je moet Inloggen om te reageren

Albert Meijer

Wat een leuke vraag! Gezien de gemiddelde leeftijd van pacemakerdragers (75+) kwam ik die nooit eerder tegen. En eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet. Zo zijn er natuurlijk nog andere situaties waarin pacemakerdragers terecht zouden kunnen komen, waarbij wij niet weten hoe de pacemaker gaat reageren. Wij leggen dergelijke vragen voor aan de fabrikant. Dat kunt u via hun website ook doen. In het algemeen is zgn electromagnetische interferentie het punt van zorg: is er een magnetisch veld aanwezig en hoe groot is de kans dat dat de werking van de pacemaker kan beinvloeden. Ik kan mij voorstellen dat dat bij achtbanen een relevante vraag is, samenhangend met het aandrijvingsmechanisme.

18:29 24/08/2015

- -

Wat een leuke vraag! Ik ben hier zelf ook erg benieuwd naar. Ik heb nu sinds 2 weken een pacemaker, ook vanwege het Sick-Sinus-Syndroom (21-jaar). Voor mijn klachten (en de vele ablaties) ging ik heel graag in achtbanen, hoe harder hoe beter. Ik heb dan ook heel wat abonnementen op pretparken versleten.

Nu vroeg ik mij eigenlijk ook af of er bepaalde soort achtbanen/attracties zijn waar mensen met een pacemaker niet in mogen. In geen enkel pretpark heb ik het pacemakersymbool zien staan. Wel altijd een algemeen symbool van hart en vaatziekten en hoge bloeddruk.

Nu weet ik dat achtbanen die afgeschoten worden vaak door magneten aangedreven worden, maar of dat storingen geeft aan de pacemaker weet ik niet.

Ik ben sinds mijn pacemaker dus niet meer naar een attractiepark geweest. Het is wel erg fijn om te weten dat jij (Linda) met de pacemaker al wel in de achtbanen bent geweest en geen hinder hebt ondervonden. Hoelang na de implantatie ben jij erin geweest? Heeft een achtbaan bijvoorbeeld ook effect op de leads?

17:06 25/08/2015

Femke Hoogerwerf-Heijdacker

Mijn dochter van 10 heeft sinds een jaar ook een pacemaker ivm een totaal AV blok en zij mag van de cardioloog gewoon in de achtbanen. Ze adviseert alleen om bij achtbanen die over de kop gaan haar pace pro te dragen.

Groetjes,

Femke

20:47 28/08/2015

L B

Hoi Danielle,
De achtbanen waar een specifiek verbod voor pacemakers staat staan vooral in Walibi.
Was de eerste keer wel spannend hoor, want stel dat….. Het enige wat wel een beetje vervelend is zijn de beugels die over je schouder gaan, dat kan nog wel eens stoten, maar daar hou ik mijn hand dan voor.
Ik ben na een jaar voor het eerst weer in de achtbaan geweest, de pocket heeft lang zeer gedaan.

Ik heb 1 keer gedacht dat het niet goed ging, vele overslagen na het ritje, maar dat herstelde snel.
Ik zal eens bij de fabrikant navragen.

Groetjes,
Linda

16:47 10/09/2015

Frans Mol

Beste Linda,

In STIN journaals van 2014, het contactblad van de Stichting ICD dragers Nederland ( zie www.stin.nl, digitale versies ) hebben artikelen gestaan over resultaten van onderzoek door een team van het ErasmusMc in een drietal attractieparken naar de risico's voor pacemaker
/ en ICD-dragers. De uitslagen waren toen geruststellend voor zover het alleen magnetische interferentie betrof.
Zie betreffende srtikelen

Frans

17:34 10/09/2015

• meer