Hartritmestoornis door voedselallergie? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:48 28/08/2015

Hartritmestoornis door voedselallergie?

Ik ben nu ongeveer 2 jaar onder behandeling voor atriumfibrilleren. Met behulp van medicijnen probeert de cardioloog, samen met mij, de klachten acceptabel te krijgen. Tot nu toe lukt dat niet echt. Ik heb toch zo af en toe (1 tot 2 keren per maand) last van de hartritmestoornis. En ik voel ook dat mijn hart af en toe wat onrustig is.

De medicijnen die ik moet slikken zijn metoprolol retrad 25 mg en Tambocor 200 mg.

De dosis van de flecainide acetaat is meerdere keren aangepast. Wel een hogere dosering elke keer.

Als ik een hartritme stoornis heb gebruik ik flecainde-acetaat Actavis 50 mg. De stoornis is dan binnen 2 dagen weg.

Er is ook onderzoek gedaan naar een mogelijke oorzaak. Ik had een te hoge bloeddruk. Er is een 24-uurs meting gedaan.

Verder heb ik een slaapapneu onderzoek gehad. Maar daar kwam niets uit. De laatste keer gaf de cardioloog aan dat een ablatie ook een optie zou kunnen zijn. De cardioloog kan geen oorzaak vinden voor de extreme vermoeidheid.

Omdat het steeds slechter ging (extreem vermoeid) ben ik vorige maand,in overleg met de huisarts gestopt, met de metoprolol. Het gaat daardoor nu een stuk beter. Mijn bloeddruk blijft goed. Ik let goed op wat ik doe, eet en drink.

Wat het eten betreft ben ik elke dag onder andere een banaan gaan eten. Deze week heb ik ontdekt dat ik daar allergisch voor ben. Na ongeveer 2 uur kreeg ik uitslag (galbulten en grote rode plekken) op mijn benen. Nu ik de banaan niet meer eet doet het probleem zich niet meer voor. Ik dacht eerst dat het door de Tambocor kwam.

Nu ik terug denk heb ik vaker, maar niet zo erg als deze week, wat uitslag op mijn benen gehad.

Volgende week moet ik terug naar de cardioloog. Ik had het voornemen om voor een ablatie te gaan, omdat de huidige aanpak voor mij niet acceptabel is. Ik kan steeds minder dan voorheen. Ik ben nu 62 jaar oud en heb tot 2 jaar geleden altijd kunnen sporten (judo, aikido en kobudo).

Mij vraag is nu of hartritmestoornissen ook door een voedselallergie/ intolerantie kunnen worden veroorzaakt.  Zijn hier feiten over bekend?

 Ik twijfel nu of ik al voor een ablatie moet gaan. Of moet ik eerst laten onderzoeken waar ik allergisch voor ben?

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Ward Jansen

Geachte Cees,
er bestaan geen specifieke gegevens over allergie als mogelijke oorzaak van atriumfibrilleren. Ik verwacht ook niet veel effect van onderzoeken en behandelen van een allergie op het optreden van de ritmestoornis.
Vermoeidheid als bijwerking van bètablokkers zoals metoprolol komt regelmatig voor. Aangezien u hier last van lijkt te hebben wordt de kans dat u andere ritmemedicijnen, zoals sotalol of amiodarone, goed verdraagt helaas ook kleiner.
Zoals uw cardioloog ook al met u besprak lijkt u een zeer geschikte kandidaat voor een ablatie behandeling. Daar valt in uw geval waarschijnlijk meer van te verwachten dan van behandelen van een allergie. Laat natuurlijk onverlet dat de allergie, los van de ritmestoornissen, ook aandacht verdient.
Succes, en vriendelijke groet.

18:57 29/08/2015