boezemfibrilleren | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:04 30/08/2015

boezemfibrilleren

Inmiddels heb ik een jaar of zes last van hartritmestoornissen, vooral boezemfibrilleren. Na een eerste periode van medicatie heb ik inmiddels een tweetal ablaties en een Vats-pvi achter de rug. Die laatste ingreep was vorig jaar juli. Ik had daarmee de hoop dat ik een paar jaar klachtenvrij zou zijn. Na 10 maanden kwam de hartritmestoornis weer terug. Inmiddels heb ik weer drie keer een stoornis gehad. Die uit zich in een hartslag frequentie van ongeveer 130 slagen per minuut. Een aanval kon ik steeds couperen met 300 mg tambocor. Maar ook dat lukte de laatste keer niet. In het ziekenhuis aan een infuus met tambocor was het wel zo gepiept. Na een kleine twee minuten zat mijn hart al in een goed ritme.

Bij de cardioloog gaat het eigenlijk altijd over het oplossen van het probleem, nooit echt over preventie. Nu de opties langzamerhand op lijken te raken, vraag ik me af wat de oorzaak zou kunnen zijn, wat bijdraagt aan mijn ritmestoornis en wat ik er dus zelf aan zou kunnen doen. Naast een drukke baan leef en ben ik volgens mij gezond.

Zo heb ik zelf de idee dat mijn ritmestoornis, de laatste drie keer in rust optredend, een vagale prikkeling kent. Want ik ben ook bekend met AV junctionals die optreden bij inspanning en vooral na maaltijden of drinken. Mijn vraag is: is dit denkbaar, maar vooral: kan ik daar in preventieve zin - of kan de cardioloog daar in reactieve zin iets mee?

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Albert Meijer

Als atriumfibrilleren uitsluitend of voornamelijk in rust, na maaltijden of na sporten optreedt, spreekt men wel van vagaal boezemfibrilleren. Dat verwijst naar verhoogde activiteit van de vagus zenuw, een onderdeel van het zgn onbewuste, of autonome zenuwstelsel. Er zijn medicamenten die ertoe leiden dat dat effect verminderd wordt (vagolyse) De bekendste daarvan is disopyramide. Zeker het overwegen waard als het vagale patroon overweegt. Vagolyse is niet altijd zonder bijwerkingen, dus dat moet wel worden meegewogen: wazig zien, trillen, blaasproblemen.

19:56 30/08/2015

Wim van Berkel

Geachte heer Meijer,

dank voor uw reactie. Ik neem dit mee in het gesprek dat ik binnenkort met mijn cardioloog heb.

met vriendelijke groet,

Wim van Berkel

09:58 02/09/2015