Wat nu? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

09:22 12/09/2015

Wat nu?

Beste lezer,

Al jaren heb ik last van hartritmestoornissen. Omdat deze steeds frequenter voorkwamen heb ik na lang twijfelen besloten om voor een ablatie te gaan. In het ziekenhuis werd gezegd dat de stoornis die ik had (ANVRT en/of AVRT) goed te verhelpen zou zijn. De slagingskans zou 85% zijn en het zou zelden voorkomen dat iemand voor de tweede keer een ablatie zou moeten ondergaan.

Tijdens de eerste ablatie bekroop mij al het vervelende gevoel dat er iets niet goed ging of in ieder geval niet duidelijk was. Men vond de stoornis heel snel en had hem ook heel snel gebrand. Bij het testen rees plots de vraag of er misschien sprake was van ook nog een andere stoornis. Men heeft daar niet verder naar gekeken en besloten af te wachten. Helaas kreeg ik 3 weken na de ablatie alweer een aanval waarbij mijn hartslag gedurende enkele uren boven de 200 zat.

Tijdens de tweede ablatie werd mij verteld dat bij de eerste ablatie enkel de cirkel tachycardie is aangepakt en dat ik blijkbaar ook last had van de AVNRT. Na een aantal uren op de operatietafel bleek dat de stoornis nog steeds op te wekken was. De arts besloot niet verder te ableren ivm het risico op het beschadigen van de AV knoop en af te wachten of de stoornis zich spontaan zou gaan voordoen. Helaas is dat wel gebeurd en ben ik een aantal weken na de ablatie alweer op een eerste hulp beland waar ik, voor de zoveelste keer, adenosine toegediend heb gekregen.

Mijn vraag is: wat moet ik nu doen?

Natuurlijk heb ik het ziekenhuis gebeld waar ik behandeld ben. Maar daar kan ik niet eerder terecht dan op mijn reguliere afspraak (over 2 weken). Ondertussen vraag ik me af wat ik moet doen. Moet ik me nog een keer laten ableren? Maar welk risico loop ik dan op totale beschadiging van de AV knoop? En heeft een ablatie nog zin, want mijn makkelijk te verhelpen stoornis is blijkbaar niet zo makkelijk te verhelpen?

Niet ableren is bijna geen optie want mijn gezin (ik ben moeder van 3 kinderen van 15, 13 en 7 jaar) lijdt onder mijn 'aanvallen' en eerste hulp opnames. Ze zijn bang hun moeder kwijt te raken. Daarnaast beperken mijn aanvallen ons toch wel in ons leven. We kunnen/durven niet meer naar het buitenland op vakantie (leg in Italie maar eens uit wat je hebt en ik durf er niet op te vertrouwen dat het goede medicijn in de goede dosering wordt toegediend om een aanval te stoppen). Lange autoritten in mijn eentje (of alleen met mijn kinderen) maak ik niet meer omdat de kans op een 'aanval' reeel is.

Ik begrijp dat ik dit allemaal moet bespreken met de behandelend cardioloog maar ik wil graag ook uw mening en advies.

Bij voorbaat dank.

Diana

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Albert Meijer

Beste Diana, om de tijd te overbruggen zou je medicijnen kunnen slikken die de huisarts kan voorschrijven, bijv verapamil 3x80 mg, of metoprolol 2x50 of zelfs 2x 100 mg. Maar voor de langere termijn wil je dit waarschijnlijk niet. Dan is een derde ablatie onvermijdelijk. Om het risico op AV block te verkleinen zou je kunnen kiezen voor cryo ablatie ipv RF ablatie, dwz vriezen inplaats van branden. Dat is niet in elk centrum mogelijk, maar je kunt je daarvoor dan laten verwijzen door je huidige cardioloog

10:26 12/09/2015