Hartbonzen en verkrampingen door bijwerkingen perindopril? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

20:08 04/10/2015

Hartbonzen en verkrampingen door bijwerkingen perindopril?

Goedenavond, Vorig jaar heb ik - vrouw van 61 jaar - regelmatig via Hartvolgers contact gehad met uw artsen n.a.v. mijn vragen betreffende stabiele coronaire spasmen. Uitstekende uitleg gekregen en zeker ook geruststelling. Na hartrevalidatie februari jl. ging het de goede kant op. Na een paar maanden kreeg ik verkrampingen in mijn linkerborst, vooral 's avonds en werd ik daar ook benauwd bij. In bed op mijn rug liggen ging niet, de klachten werden daardoor steeds heviger maar door te verliggen bijv. op mijn linker- of rechterzijde werden de klachten minder. Het lijkt net of er een grote klem in mijn linkerborst zit en de boel afknelt. Tot op heden heb ik deze klachten. Deze zomer ben ik opgeroepen voor het 2 jaarlijkse bevolkingsonderzoek borstkanker en de uitslag was goed, daar komt het gelukkig niet vandaan. Mijn cardioloog wilde uitsluiten dat deze klachten door hartproblemen zouden komen en heeft zowel een MRI in mei jl. van het hart als een 24 uur holter onderzoek laten doen. Dit laatste heeft plaatsgevonden in juli jl. Alle uitslagen waren goed. Desondanks bleven de klachten aanhouden en mijn cardioloog vermoedde dat de klachten kwamen door gewrichts- of spierproblemen en verwees mij naar de huisarts. Deze dacht aan het syndroom van Tietze en verwees mij naar de fysiotherapeut. Na 9 sessies helaas geen verbetering. Omdat alle waarden wel goed waren mocht ik van de cardioloog per 1 oktober jl. stoppen met amlodipine en promocard, moest wel eerst door huisarts bloeddruk laten meten. De medicatie die ik vóór 1 oktober gebruikte waren ascal 100 mg, nebivolol 2,5 mg, amlodipine 5 mg, perindopril 4 mg, promocard 30 mg en pantoprazol 40 mg.  19 september jl. ben ik bij de huisarts geweest i.v.m. duizeligheid en altijd koud hebben en hij constateerde een bloeddruk van 108/72, ik moest direct stoppen met de promocard en amlodipine i.v.p. 1 oktober. Na het stoppen had ik 2 dagen hoofdpijn en daarna voelde ik mij prima, veel lucht (geen benauwdheid) en veel energie.  Echter de verkrampingen bleven. Helaas heb ik sinds een week weer klachten, regelmatig hartbonzen, voel af en toe het hart "in de keel", 's avonds in bed af en toe onregelmatige hartslag (overslagen en af en toe 1 sec. stop), overdag heel af en toe een overslag. Gisteren en vandaag voelde en hoorde ik de hele dag mijn hart bonzen, daarbij wat kortademig. Nu is mijn vraag, kunnen deze klachten komen omdat ik de 2 medicijnen niet meer slik? Zijn de verkrampingen bijwerkingen van perindopril? Is het een goed idee om de nebivolol wat op te voeren - uiteraard i.o.m. huisarts/cardioloog- zodat de hartslag weer wat rustiger wordt? Ik slik al v.a. mijn 25e betablockers i.v.m. hartritmestoornissen. Tot de coronaire spasmen vorig jaar nooit hartklachten gehad en bloeddruk altijd prima. Omdat de huisarts en cardioloog eigenlijk geen ernstige zaken hebben gevonden en ik al zo vaak bij hen op consult ben geweest vind ik het vervelend hen weer lastig te vallen. Veel dank voor het lezen van dit voor u hopelijk begrijpelijke en uitvoerige relaas - en dank alvast voor uw reactie. Met vriendelijke groet, Marianne

2
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Inderdaad een uitgebreide, heldere en gedetailleerde verslaglegging.
Ik zie 3 vragen en die zal ik hieronder proberen te beantwoorden:

- ‘kunnen deze klachten komen omdat ik de 2 medicijnen niet meer slik?’

De medicijnen die zijn gestopt zijn een calciumantagonist (amlodipine) en nitraat (promocard). Amlodipine is een bloeddrukverlagend medicijn en het werkt ook tegen verkramping/spasme van de kransslagaders. Ook promocard werkt tegen spasme. Aangezien je hierboven aangeeft dat je kransslagaderspasme hebt, kan het staken van deze medicijnen mogelijk leiden tot terugkeren van daaraan gepaard gaande klachten. Verstandig om dit met je eigen cardioloog kort te sluiten, zeker als je huisarts dat nog niet gedaan zou hebben.

- ‘Zijn de verkrampingen bijwerkingen van perindopril?’

Ik ken deze bijwerking niet van perindopril.

- ‘Is het een goed idee om de nebivolol wat op te voeren - uiteraard i.o.m. huisarts/cardioloog- zodat de hartslag weer wat rustiger wordt?’

Misschien, maar dat zou ik je (zoals je zelf ook aangeeft) adviseren met je cardioloog te bespreken.

Bottom line is dat het toch verstandig is om je huisarts en cardioloog op de hoogte te stellen van je klachten. Zij kunnen je het beste begeleiden. Ik begrijp dat je het wat vervelend vindt hun te vragen, maar daar zijn ze toch echt voor.

Succes

22:08 05/10/2015