Ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:48 07/10/2015

Ablatie

Geachte heer Dekker, ik lees met aandacht in dit forum
en stel uw bijdragen zeer op prijs. Ik heb de volgende vraag:

Technologie versus medicijnen.

Ik begrijp dat boezemfibrilleren opgeheven kan worden
met een ablatie.

Waarom worden in deze tijd dan nog symptoombestrijders bv. betablokkers ingezet?

Speelt ook het financiele aspect mee? (ziekenhuis/verzekeraar)

0
7

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Uw vraag is terecht en houdt ook de cardiologische gemeenschap bezig.
Ablatie voor boezemfibrilleren bestaat sinds iets meer dan 10 jaar en is een techniek die nog niet uitontwikkeld is. Er zijn zeker nog verbeteringen te verwachten in uitkomsten en veiligheid, hoewel het nu natuurlijk zeker al een erkende techniek is.
In de internationale cardiologische richtlijnen wordt ablatie bij boezemfibrilleren als beste optie gezien als 1 medicament niet meer werkt; maar, het wordt ook niet afgekeurd als je het meteen doet. Uw vraag is of je zo'n ablatie niet altijd meteen moet doen, zodra er boezemfibrilleren is vastgesteld. Hier gaat in de nabije toekomst onderzoek naar gebeuren en het Catharina ziekenhuis gaat daaraan deelnemen.
De gedachte nu is dat bij een aantal mensen die simpele medicijnen ook werken of er toe leiden dat het boezemfibrilleren er nog wel is, maar niet meer gevoeld wordt.
Echter, de realiteit is ook dat bij vrijwel iedereen die medicijnen na een tijdje niet meer werken en er bij mensen die het boezemfibrilleren ook voelen, er ook een ablatie wordt gedaan. Bovendien weten we dat de ablatie het beste werkt als die vroeg in het ziekteproces wordt uitgevoerd.
U ziet wel dat financieen geen rol spelen; de dokter en de patient beslissen samen over een ablatie en niet het ziekenhuis of de verzekeraar. De dokter moet zich baseren op de internationale richtlijnen, die weer gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Het is work in purgeren, en uw vraag komt hierbij nadrukkelijk aan de orde.

20:00 07/10/2015

Mark Bosman

Ik ben blij dat deze vraag gesteld is, omdat ik mijzelf ook al enige tijd afvraag wat nu wijsheid is. Sinds een jaar of zeven slik ik 2x 50 mg flecaïnide per dag. Op zichzelf gaat het goed. Het boezemfibrilleren is niet helemaal over. Zo 2 à 3 keer per jaar heb ik nog een aanval van 1 tot 4 uren. Gelukkig gaan ze altijd vanzelf over. Verder voel ik regelmatig wat aan mijn hartslag. Overslagen, of boezemfibrilleren wat niet langer dan een paar seconden duurt? Ik weet het niet. Op zichzelf kan ik redelijk goed leven met de situatie zoals deze nu is. Maar ja, als een ablatie betekent dat je bijna helemaal klachtenvrij kunt worden, is het misschien toch het overwegen waard?

Het meest vervelende van boezemfibrilleren vind ik de onzekerheid
waar het mee gepaard gaat. Je weet nooit wanneer de aanval komt
(wel altijd 's nachts, of in ieder geval als ik in bed lig) en of het vanzelf over zal gaan. Je gaat er ook wel bepaalde dingen om laten. Ik het gevoel dat vermoeidheid, drukte en stress een aanval kunnen uitlokken. Dus een lange vliegreis, drukke feesten en dergelijke zijn voor mijn gevoel uit de boze. Hebben meer mensen dat?

Toen ik met de flecaïnide begon was het echt een hele verbetering. Van meerdere aanvallen per maand, naar 2 à 3 per jaar. Een hele opluchting. Ik had zoiets van: zo lang mogelijk flecaïnide blijven gebruiken. Nu al ruim 7 jaar, in die tijd worden de ablatietechnieken alleen maar beter. Wat voor mij ook een rol speelde, was dat ik had gelezen dat ablatie niet altijd (misschien wel bijna nooit?) een permanente oplossing is. Ik had begrepen dat met een ablatie het gedeelte waar het fibrilleren in de hartspier door middel van kleine littekentjes worden geïsoleerd waardoor het fibrilleren niet meer kan ontstaan. Ik had verder begrepen dat naar verloop van tijd het littekenweefsel weer doorlaatbaar wordt voor de stroompjes die het boezemfibrilleren veroorzaken, waardoor
een 2e ablatie (en soms een 3e?) weer nodig is.

Hopelijk heb ik duidelijk opgeschreven wat ik meende te weten. Misschien dat de dokter kan zeggen of het ongeveer klopt. Ik ben met name benieuwd naar het aantal jaren dat een ablatie werkt. Verder hoop ik niet dat ik door het lange slikken van flecaïnide mijn kansen op een succesvolle ablatie in de toekomst heb verkleind.

Met vriendelijke groeten,

Mark Bosman

21:55 09/10/2015

tpas

Ik heb zelf in overleg met mijn cardioloog gekozen voor een ablatie ipv medicijnen. Ik was een jonge patient (42), en actief sporter. Ik kan alleen maar zeggen dat ik geen seconde spijt van deze keuze heb gehad: ik ben 100% genezen, ik kan weer gewoon sporten en wordt niet continue afgeleid / beperkt door die dagelijkse aanvallen waar ik last van had.
Groet,
Tom

11:30 10/04/2017

Joseba

Interessant draadje dit. Zelf onlangs gediagnosticeerd met boezemfibrilatie / boezemflutter. Omdat ik 45 jaar ben en sport voor mij zowel fysiek als sociaal een belangrijke rol speelt zie ik een leven lang medicijnen slikken niet zitten. Ik gebruik nu drie weken Sotalol (2x80mg/daags) en merk nu al dat ik daarmee de hartslag niet meer omhoog krijg.

Toch is in het diagnosegesprek met de cardioloog geadviseerd om niet zomaar tot ablatie over te gaan maar eerst een zestal weken op deze medicatie te blijven om dan af te bouwen. Dit in combinatie met doorvoeren van levensstijl aanpassingen (dus opletten met koffie, alcohol, stress, etc). Ik heb niet het gevoel dat mijn AF hierdoor zal verdwijnen (of zijn er mensen hier die wel die ervaring hebben?) en medicatie zie ik toch niet als lange termijn oplossing.

Zelf had ik liever al de beweging richting een operatieve behandeling gezien (ook kenbaar gemaakt), zeker als het commentaar van dhr. Dekker hierboven lees. Zijn er zaken die ik in een volgend gesprek met de cardioloog die ik aan kan/moet geven om duidelijk te krijgen waarom een ablatie vooralsnog niet wordt overwogen?

22:26 21/04/2017

tpas

Beste Joseba,
Regelmatig laag intensief bewegen (3 keer per dag 20 minuten wandelen / rustig roeien) bleek in mijn geval wat te helpen. Maar wat ik ook deed (voeding, alcohol, bewegen), het ging niet echt over. natuurlijk is iedere patient anders maar in mijn geval waren er zeer goede kansen op 100% genezing bij een ablatie. En hoe eerder je erbij bent hoe beter dat dit is. Lees ook mijn bijdrage: ‘het belang van bewegen’ voor wat meer info in het forum.
Succes ermee!
Groet
Tom

07:53 22/04/2017

• meer