Triglyceriden | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

09:28 13/10/2015

Triglyceriden

L.S., graag zou ik het volgende willen vragen m.b.t. triglyceriden (TG):

1) Klopt het dat het lichaam (i.c. de lever) de meeste TG aanmaakt, i.p.v. dat je binnenkrijgt via voeding? (bij cholesterol is dit meen ik lever 70% - voeding 30%)

2) Omega-3-vetzuren (visolie) verlagen TG. Geldt dit ook voor andere onverzadigde vetzuren (enkelvoudig, of meervoudig niet zijnde omega-3)?

3) Verzadigde vetzuren verhogen cholesterol. Verhogen ze ook TG?

4) Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je bij hoge TG ALLE vetten zou moeten vermijden, ook de onverzadigde? Is het niet zo dat eigenlijk ALLE vetten ook TG zijn in je bloed?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Janneke Wittekoek

1) Triglyceriden zijn afkomstig vanuit het dieet (exogeen) of vanuit de lever (endogeen). Percentages exogene en endogene produktie afhankelijk van dieet.
2) Meervoudig onverzadigde omega-3 vetzuren verlagen het risico op hart en vaatziekten. Belangrijke dieetbronnen zijn verschillende visolieen met een hoog gehalte aan eicosapentaenoic acid (EPA) en docosahexaenoic acid (DHA) en planten die veel a-linoleenzuur bevatten. Aan patiente met een hoog triglyceriden (>5,6 mmol/L) wordt geadviseerd een extra hoge dagdosis EPA en DHA in te nemen. Dagdoseringen van 2-4 g kunnen 25-50% reductie geven van de TG. Van andere vetzuren dit effect niet waargenomen. Beperk in ieder geval je inname verzadigde vetzuren!

12:05 16/10/2015