HARTSLAG PAUZE van 7sec. | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:50 20/10/2015

HARTSLAG PAUZE van 7sec.

Beste,

Na een ablatie kreeg ik toch terug last van fibrillaties. Met Sotalol ( 2 x 40mg/dag) heb ik echter veel minder last en wens geen nieuwe ablatie.

Bij een hartslag controle door het dragen van een holter werden echter pauzes vastgesteld bij de overgang van aritmie naar sinusaal ritme (1 x pauze van 7 sec.) Volgens mijn cardioloog geen probleem.

Bij een "second opinion controle" werd 1 x  pauze van 5 sec. vastgesteld waarop deze cardioloog voorstelde een pacemaker in te planten en voorlopig niet meer met de auto te rijden.

Als patient is het niet gemakkelijk te begrijpen. Is het éne standpunt (te) voorzichtig en is het andere standpunt een te verwaarlozen risico? Bij hoeveel sec. pauze is bewustzijnsverlies aan de orde? Ik heb tot op heden nog geen enkele keer het gevoel van bewustzijnsverlies gehad.

Ik ben overtuigd dat de 2 cardiologen het beste voorhebben. 

Dank bij voorbaat

 

 

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Ik kan me uw verwarring goed voorstellen. Uw cardiologen hebben het natuurlijk beide goed met u voor.
Zo,n pauze komt vaak voor, en vormt pas een probleem als het klachten veroorzaakt. Als u dus aanvallen van duizeligheid hebt, of van flauwvallen, die verklaard worden door deze pauze, dan kan een pacemaker overwogen worden.
Een andere benadering kan zijn om er voor te zorgen dat u helemaal geen boezemfibrilleren meer heeft, want dan heeft u tenslotte ook geen pauzes meer na het stoppen. Dit kunt u bereiken door een tweede ablatie, of, omdat u dat niet wenst, een ander ritme-medicijn, zoals tambocor. Tambocor zal minder pauzes veroorzaken dan sotalol.
Het is nogal eens zo dat medicijnen die voor de ablatie niet werkten, dat na de ablatie wel doen.

22:42 20/10/2015

Luk

Heel erg bedankt voor uw snelle reactie dr. Dekker. Het is voor mij een hele geruststelling.Dat ik geen ablatie meer wens is omdat de vorige (de vierde) me heel zwaar gevallen is. Wellicht door de lange duurtijd (5 uur) waren de 24u na de ablatie op de hartcontrole afdeling een hel. Heel erge rugpijn en niks geslapen. Ik was na de ablatie er ook veel slechter aan toe dan ervòòr. Vooral ademtekort bij de minste inspanning. Men heeft gedacht aan stenose maar een scan maakte duidelijk dat er een andere reden is. Men houdt het bij Satolol maar kan dat de reden zijn bij zo een lichte doses (2 x 40mg/dag)?

09:22 21/10/2015