Overkill medicijnen ???? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

18:31 01/12/2015

Overkill medicijnen ????

Goedenavond, ik ben een vrouw van 58 en heb een klein hartinfarct gehad. Alleen te constateren door aanwezigheid bepaalde enzymen in bloed. Op echo was geen hartschade te zien. Bij catheterisatie zijn geen vernauwingen geconstateerd.

Ik ben naar huis gestuurd met de volgende medicijnen :

2 x daags Metropolol 25 mg, 2x daags Brilique 90 mg, 1x daags Perindopril 4 mg, 1x daags Carbasal 100 mg, 1x daags Atorvastatine 40 mg, 1x daags Pantaprazol 20 mg,  Nitroling pompspray 0,4 mg zo nodig, Macrogol 1x daags. Is dit niet om ziek van te worden ? Vr gr Leontine

 

 

4
5

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Tsja … een hele bak medicijnen inderdaad.
Feit is wel dat u een (gelukkig klein) hartinfarct heeft gehad.
Een belangrijk deel van de door u aangehaalde medicijnen verlagen het risico op een hernieuwd hartinfarct. Belangrijk dus ….

Maar ….Brilique mag 12 maanden na het infarct gestopt. En over de metoprolol kunt u met uw cardioloog praten. Misschien is de metoprolol in uw geval wel minder van belang, omdat u geen hartschade heeft bij echografie.

Kortom: bij elk bezoek aan uw cardioloog is het de moeite waard om de medicatie kritisch te blijven bekijken: wat is wel nodig en wat niet?

22:50 01/12/2015

Els van den Kroonenberg

Goedemiddag, ik ben 75, vrouw. Mijn mitralisklep is in 2005 gerepareerd maar lekt nu weer mild tot matig. Ook is inmiddels de tricuspidalisklep ernstig gaan lekken. Ook heb ik lichte vorm van ritmestoringen. Ik ben in juni weer helemaal door de molen gegaan van katheterisaties, foto's, slokdarmecho, enz. Voor de vermoeidheid heb ik in juli Lisinopril gekregen. Dit medicijn hielp heel goed tegen de vermoeidheid. Maar ik kreeg last van de bijwerking hoesten. De hele nacht had ik erg veel last van kriebelhoest en ook overdag. Met de cardioloog gebeld en die schreef mij toen i.p.v. lisinopril lozartan voor. Deze hielpen ook goed maar na verloop van tijd werd de werking toch minder. Nu heb ik er Lanoxin 0,125 bij gekregen. En nu kan ik bijna niet meer vooruit het lijkt of de moeheid steeds erger wordt. Wat doet Lanoxin voor mijn hart en is het normaal dat ik zo moe ben. Ik slik lanoxin nu 3 weken. Met vriendelijke groet, Els.

12:59 02/12/2015

Lukas Dekker

Ik begrijp uw vraag, die ik echter alleen in algemene termen kan en wil beantwoorden. Er is veel meer informatie nodig om uw vraag volledig en op uw situatie toegespitst te kunnen beantwoorden, zoals de hoogte van uw cholesterol, bloeddruk, of u rookt, hoe hoog de enzymen in uw bloed waren en hoe de catheterisatie er op detail niveau uitzag.
Maar, al uw medicijnen zijn bedoeld om de kans op een echt hartinfarct zo klein mogelijk te maken. U wordt nu “volgens de richtlijnen” behandeld en dat is inderdaad veel, maar het is wel wat de regels ons voorschrijven, en waaraan de dokters zich moeten houden.
Of het voor u specifiek misschien anders kan of moet, kan ik zo niet beoordelen, maar in deze fase is het vooral belangrijk om het risico op een hartinfarct zo klein mogelijk te maken. In de loop van de tijd zullen in ieder geval de brilique en pantozol gestopt kunnen worden.

17:40 21/12/2015

Tilly van der Stokker

Leontien, ik heb ook een hartinfarct gehad 2 x stent geplaatst, ik had ook zoveel medicijnen. Brilliq is eraf bij mij omdat het 1 jaar geleden is. Heb jij ook last van bijwerkingen ik soms moe slapeloos heb nu medicijn om in te slapen droge mond. Soms angstig groetjes tilly

18:54 24/12/2015

Peter Aaij

Ik zou allen de statine slikken als ik jou was. Je hebt toch geen stent?

23:30 27/12/2015