restverschijnselen na 2 hartoperaties | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:26 11/12/2015

restverschijnselen na 2 hartoperaties

Goedendag,

ik ben een man, 64 jaar, geen werk meer. In september 2014 werd tijdens een pré-operatief onderzoek tbv heupoperatie (heupdysplasie) een hartruis ontdekt. Uit onderzoek bleek dat de aortaklep zwaar verkalkt was. In december werd in het MST/Enschede een kunstklep geplaatst. Eind februari 2015 werd een ernstige lekkage vastgesteld rond de nieuwe hartklep. In mei werd een biologische klep met aortawortel geplaatst in het LUMC in Leiden. Tevens heeft Prof. Klautz nog een renovatie van mijn hart uitgevoerd nl. een patch tussen de mitralis- en de aortaklep. Vier dagen na de operatie werd ik geïnformeerd dat er kolonies van de propioni bacterie waren aan getroffen op de restanten van de oude-nieuwe hartklep. Medicatie was Antibiotica: 6 weken infuus en 1 jaar antibiotica slikken. Tijdens de hartrevalidatie (vanaf juli) kreeg ik o.a. last van een vorm van duizeligheid, deze lijn zette zich voort. Bij inspanning (fietsen, wandelen, traplopen, tuinwerkzaamheden) kreeg ik naast de vorm van duizeligheid ook druk in het hoofd, druk op ogen en oren, koude handen en voeten, verkramping in het gelaat, moeheid, lusteloos en ik merk dat ik soms heel boos kan worden en dan uitval naar (meestal) mijn vrouw.Tevens heb ik het maar koud ook in huis als de kachel lekker brandt. De cardioloog (ik woon noch in Leiden noch in Enschede) heeft verschillende onderzoeken laten uitvoeren, maar kan de oorzaak niet achterhalen. Hij stelt voor om speciaal revalidatieprogramma te gaan volgen. Ik sta daar positief tegenover. Echter het blijft knagen: waar komen deze verschijnselen vandaan? De afgelopen dagen toch eens wat gaan zoeken en zo kwam ik op een de site van het UMCG een korte samenvatting van het proefschrift van Iryna Samarska over klachten na hartoperatie en dat wellicht de hartlongmachine de oorzaak is. Zij heeft het over mogelijk blijvende schade en veranderingen in de doorbloeding. Daarna las ik op hart.volgers een reactie van dr. ter Woorst dat er bij gebruik van de hartlongmachine sommige mensen last hebben van verschillende klachten. Over een soort van reset van het brein etc. Hij stelt aan het einde van zijn bijdrage "het komt weer goed!" 

Mijn vraag is passen mijn klachten in deze ervaringen met patienten? Heeft het feit dat ik 2 keer ben geopereerd (en dus ook 2 keer aan de hartlongmachine gekoppeld) in korte tijd en de 2e operatie plm 8/9 uur  heeft geduurd een verzwarend effect? Komt het echt weer goed of kan er ook sprake zijn van "blijvende"schade"?

Ik hoop op een beetje helderheid. Want ik  tob nu een beetje voort en weet niet goed waar ik rekening mee moet houden. Ook slecht nieuws kan in zekere zin "goed" nieuws zijn.

met vriendelijke groet

Anne    

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Joost ter Woorst

Beste meneer,

Als ik nog even mag samenvatten: u heeft een eerste operatie gehad waarbij de aortaklep is vervangen, daarna een infectie gekregen van de kunstklep met als gevolg een lekkage langs de klep (wij noemen dat een paravalvulaire lekkage als gevolg van een endocarditis) en tot slot een re-operatie waarbij de kunstklep is vervangen door een biologische klep met een wortel reconstructie m.b.v. een patch. Hierna bleek de ‘dader’ de zogenaamde Proprioni bacterie waarvoor u 6 weken antbiotica (AB) via het infuus (intraveneus) en vervolgens 1 jaar slikken (oraal). Dit lijkt me een juiste gang van zaken, in het Hartcentrum Eindhoven hadden wij hetzelfde gedaan.
Nu uw klachten: ik denk dat het een combinatie is van het gebruik van de hartlongmachine (HLM, o.a. beschreven in het proefschrift van Iryna Samarska) met het langdurig gebruik van de antibiotica. Als het alleen de HLM was geweest was de kans op uw (voorlopig blijvende) klachten kleiner geweest dan met het gebruik van de AB. Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van de HLM heel soms tot blijvende klachten kan leiden, wij zien het zelden. Het komt ook zelden voor dat patienten blijvende klachten overhouden na het langdurig gebruik van AB. U kunt zich voorstellen dat een combinatie de kans groter maakt. Als uw cardioloog alle andere oorzaken heeft uitgesloten (daar lijkt het bij u wel op!) moeten we concluderen dat het bij u de combinatie is van de HLM met het langdurig gebruiken van de AB. Beiden waren/ zijn niet te vermijden; beide operaties moesten plaatsvinden en als gevolg van de vervelende Proprioni bacterie moet u langdurig AB slikken.
Ik blijf hoop houden dat uw klachten na een intensief revalidatie traject zullen verbeteren. Houdt ons (als u wilt) op de hoogte.
Hele veel sterkte van Joost ter Woorst, cardiothoracaal chirurg, Hartcentrum Eindhoven

13:14 13/12/2015