Mini-maze | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

11:50 22/12/2015

Mini-maze

Een broer van mij is enkele weken geleden geopereerd: een mini-maze in Eindhoven door N.J. Verberkmoes. Hij is enthousiast hierover. Omdat ik dezelfde problemen heb als hij: boezemfibrileren, binnenkort 4e cardioversie in ca. 1 jaar enz. ben ik zeer geïnteresseerd in deze methode. Alleen, deze wordt niet uitgevoerd in het UMCG. (Ik woon in noord-oost Groningen.) Ik wil graag weten in welke centra dr. Verberkmoes opereert, zodat ik naar dat centrum mijn gegevens kan laten sturen om de mogelijkheden te laten bekijken. 

Ook wil ik graag weten welk overgewicht (BMI) wél/niet wordt geaccepteerd en welk % vergroting van de linkerboezem wel/niet wordt geaccepteerd om in aanmerking te komen voor de mini-maze.

Bij voorbaat dank.

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Niels Verberkmoes

Beste Liesbeth,

Fijn te horen dat uw broer tevreden is. De Mini-MAZE procedure wordt in een paar centra in Nederland uitgevoerd. Sommige centra doen de procedure al wat langer en sommige wat korter. Verder zijn er verschillen in behandel strategieën per centrum. Deze zijn afhankelijk van de samenwerking van electrofysioloog en chirurg. Bij mijn weten is het UMCG vrij recent begonnen met de zogenaamde hybride behandeling. Ons inziens kent deze procedure echter wat nadelen ten opzichte van de standaard mini maze die indien nodig nog gevolgd kan worden door een gefaseerde hybride behandeling.
Dr. Verberkmoes opereert alleen in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.
De maximale BMI is tussen de 35 en de 40. Maar met name van belang is de vorm en omvang van de borstkas. Dit is meestal alleen te bepalen tijdensstandaard lichamelijk onderzoek. Het maximum percentage is niet bekend in de literatuur. Wel weten we dat hoe groter de boezem hoe kleiner de kans op succes. Bij een boezem index van meer dan plus minus 75ml/m2 wordt de indicatie discutabel maar afhankelijk ernst van de klachten niet onbespreekbaar.

Als u mij een privébericht stuurt met daarin uw contactgegevens ben ik ten zeerste bereid contact met u op te nemen en uw dossier te bestuderen en kijken wat voor u de juiste behandelstrategie moet zijn en u zonodig te begeleiden in de keuze voor het meest geschikte centrum van behandeling. Ook mag u mij emailen.

Met vriendelijke groet,

Niels Verberkmoes
Cardiothoracaal chirurg
Niels.verberkmoes@catharinaziekenhuis.nl

16:14 26/12/2015

luuk-knol-1

Ik kan Hartchirurg Van Putte van het St Antonius ziekenhuis in Nieuwegein in alle opzichten van harte aanbevelen.
Ik heb daar een Mini Maze ondergaan, na wat terugval nu zoals het lijkt met succes. Ik woon ook in Groningen en Nieuwegein is dichterbij en goed bereikbaar. luuk.knol@gmail.com

11:29 24/05/2016