Snellere regelmatige hartslag na ablatie en hogere bloeddruk | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

10:31 31/12/2015

Snellere regelmatige hartslag na ablatie en hogere bloeddruk

Ik ben 4 weken geleden ablatie gehad. Heb geen last meer van boezemfibrileren, dus operatie lijkt geslaagd.

Ik slik nog alle medicijnen die ik voor de operatie ook slikte.

Voor de operatie had ik hartslag van rond de 60 en een prachtige bloeddruk, mede door medicijnen denk ik en nu, na de operatie heb ik hartslag van 85/90 en een ietwat verhoogde bloeddruk.

Mijn vraag is of dit normaal is en verklaarbaar?

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Het is bekend dat de hartslag na de ablatie hoger kan zijn. Uw hogere bloeddruk kan alleen maar veroorzaakt worden door uw hogere hartslag.
De verklaring is dat bij de ablatie ook zenuwknoopjes aan de buitenzijde van de boezem geraakt worden. Deze knoopjes zorgen voor een vertraging van de hartslag. Als regel herstellen ze zich weer. Het zijn vagale zenuwknoopjes en worden ook wel vagale plexus of fat pads genoemd.
We weten overigens dat dit een gunstig teken is. Deze zenuwknoopjes zijn ook betrokken bij het ontstaan van boezemfibrilleren, in ieder geval bij de mensen die meestal 's nachts boezemfibrilleren krijgen of bij sporters met een trage hartslag.
Dus, het is bekend, is een voorspeller van een succesvolle behandeling en het verdwijnt weer.

09:59 01/01/2016

Tom043

Bedankt voor het duidelijke en heldere antwoord.

10:51 01/01/2016