Myocarditis | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:39 03/01/2016

Myocarditis

Enkele maanden geleden ging ik met aanhoudende griepverschijnselen en pijn in mijn borst naar de huisartsenpost. Eenmaal daar aangekomen, besloot de dienstdoende arts mij door te verwijzen naar de spoedeisende hulp voor bloedonderzoek. Uit dit bloedbeeld bleek dat mijn troponinewaardes ongeveer 50 tot 70 (piekwaarde na 1 dag) keer verhoogd waren ten opzichte van de normaalwaarde. Uit een echo, thoraxfoto, CT en MRI scan bleken vervolgens geen afwijkingen en ook mijn bloeddruk en hartslag waren normaal. De conclusie van de cardioloog was een myocarditis van virale origine.

Enkele weken later deed ik een ergometrie om mijn herstel te meten en ook hier een hartcapaciteit van 128% en een maximale hartslag van 205 bij een leeftijd van 34 jaar. Ik sport al jaren intensief, mijn agatston score is 0 en ik leef naar eigen zeggen zeer gezond.

Hetgeen mij verontrust, is een aanhoudend zeurend gevoel in de hartstreek. Navraag bij de cardioloog leverde niets op, behalve een mogelijke (psychische) overgevoeligheid gedurende het herstel. Omdat de myocarditis inmiddels dateert van 3 maanden geleden en ik voorzichtig weer probeer te sporten, voel ik mij toch niet gerust. Het is lastig informatie te vinden van personen die een myocarditis overwonnen hebben, ook mijn huisarts kent geen andere gevallen. Het zeurende gevoel wat ik opmerk is niet pijnlijk, slechts 'aanwezig'. Ook verergert het niet tijdens lichamelijke inspanning, sterker nog: het  vermindert dan. Enkel bij of in rust is dat unheimische gevoel merkbaar, alsof ik mijn hart- en longvlies voel. 

Daarnaast is mijn weerstand enorm verminderd en ben ik erg vermoeid, ik slaap makkelijk twaalf uren per nacht. Graag zou ik van ervaringsdeskundigen of deskundigen zelf, een mening of ervaring ontvangen omtrent dit gevoel, herstel en andere adviezen. 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

Wanneer u een virale myocarditis gehad heeft zonder afwijkingen op de echo en MRI scan is het meest waarschijnlijke beloop een restloze genezing. Na een (eerste) gebeurtenis aan uw hart kunnen patiënten inderdaad klachten zoals u die beschrijft (een vaag zeurend gevoel in de hartstreek en moeheid) hebben, zonder dat daarvoor een lichamelijke oorzaak gevonden wordt. Blijven uw klachten echter aanhouden en met name wanneer uw moeheid ook gepaard gaat met kortademigheid dan is het raadzaam uw cardioloog te raadplegen. Een myocarditis kan soms ook een slepend beloop hebben en tot pompfunctiestoornissen leiden. Ik ga er echter vanuit dat uw cardioloog inmiddels vastgesteld heeft dat daarvan bij u geen sprake is.

13:31 04/01/2016