coronaire vaatspasmen? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:18 11/01/2016

coronaire vaatspasmen?

De Kerst- en Nieuwjaarsperiode is voor mij heel druk geweest. Voor die tijd heb ik dingen afgezegd omdat ik best moe was (?) en ik wilde fit deze periode in. Leuke tijd geweest en tussendoor en daarna weer ernstig op tijd naar bed om bij te komen ( 21:30). 3 jan. 's ochtends had ik een rauw gevoel in mijn borst, wat je ook hebt als je na een te lange periode weer gaat trainen/sporten. Omdat ik al even weinig had gesport (17 sept. de laatste x 5 km hardgelopen), dacht ik dat het een beginnende longontsteking zou zijn. Die nacht kreeg ik pijn op de borst, hoog in het midden met uitstraling naar de linkerarm. Het leek een soort kramp, die je natuulijk niet kunt 'rekken'.

Afgewacht, maar toen de volgende nacht de krampen om de 2 uur kwamen en zo'n 2 minuten aanhielden + uitstraling naar linkerarm, dacht ik : dit is niet pluis.

Naar de huisarts: schreef ascal voor en afspraak met cardioloog. Fietstest gedaan die uitstekend was en hartfilmpje dat oke was. Ik ben een vrouw van 66 jaar, gezond BMI, heel matig met alcohol, goede conditie, mijn polsslag is in rust 58-66, dit komt, denk ik, mede door het gebruik van de bètablokkers in mijn oogdruppels, die ik al 15 jaar gebruik. Wel heb ik een slecht vatenstelsel van mn moeder geerfd, denk ik: spataderen, Glaucoom, koude handen en voeten, (zonder blauw te worden hoor). Ik eet normaal: 3 stuks fruit p.d. (al 15 jaar), veel groenten, weinig vlees, nauwelijks melk, beweeg voldoende( al ga ik nu  dagelijks meer doen ipv dagelijks gym 10 min en 1 x per week hardlopen of fietsen.

Sta op de rol voor een CT-scan maar was afgelopen nacht behoorlijk ongerust over het verloop vd nacht. Had pilletje voor onder de tong (recept) klaar liggen, want de periodes tussen de krampen leek steeds korter te worden en de krampen langduriger Wie schetst mijn verbazing dat ik goed heb geslapen (niet wakker geworden vd pijn en kramp, pilletje niet heb hoeven gebruiken!)) en nauwelijks meer iets voel?! Hoe kan dit? Herkenbaar? Wat moet ik hiermee? Kan alles weer terugkomen? Moet ik die scan wel door laten gaan??

Mijn vraag: waar ik mij zorgen om maak is dat ik tabletten kreeg om de polsslag te verlagen in voorbereiding op de CT scan.

Daar ik al een frequentie heb van 58-hooguit 66 p.m. in rust, kan ik dan die drie tabletten aan (dag ervoor 2 stuks en de ochtend vd scan 1 stuks)? Ik heb angst dat ik erin blijf als de hartslag te laag wordt. Is die angst reeël? Graag uw reactie.

N.B. mijn bloedruk is altijd goed, was nu verhoogd tot 147(ipv120) /90 (spanning?)

mvr.gr. Mar

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

U schrijft niet wat voor tabletten u gekregen hebt, maar ik vermoed dat het een betablokker is en dat uw cardioloog bij de dosering rekening zal hebben gehouden met uw hartslag in rust. Betablokkers verlagen de hartslag en dat is nodig om de CT-scan van het hart niet te laten mislukken (als de hartslag te hoog is of onregelmatig is kunnen de kransslagaders niet scherp afgebeeld worden). Een langzame hartslag a.g.v. betablokkers kan klachten geven (duizelig, moe), maar voor “er in blijven” hoeft u geen angst te hebben.

16:42 11/01/2016