nachtzweten en betablokkers | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

19:44 11/01/2016

nachtzweten en betablokkers

Hallo,

Ik ben een vrouw van 21 jaar en sinds afgelopen zomer slik ik betablokkers voor mijn hoge hartslag (eerst Propranolol, daarna Metroprolol en daarna Bisoprolol). Rond die periode kreeg ik ook ineens last van nachtzweten. Toen ik Metroprolol gebruikte werd ik voor het eerst wakker van nachtzweten, waarbij mijn hals en borst doorweekt waren. Omdat ik een allergische reactie op Metroprolol kreeg (jeuk en huiduitslag) en dacht dat het nachtzweten werd veroorzaakt door dit medicijn, ben ik overgestapt naar Bisoprolol. Momenteel heb ik nog steeds last van nachtzweten, ongeveer een paar keer per week.

Mijn vraag is of Bisoprolol (en andere betablokkers) nachtzweten zouden kunnen veroorzaken, aangezien 'zweten' wel wordt genoemd als mogelijke bijwerking, maar ik weet niet of dit ook nachtzweten betekent.

Ik hoor het graag!

0
7

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Nachtzweten kan veroorzaakt worden door een beta-blokker.
Wat is de oorzaak van uw snelle hartslag? Er zijn ook andere oorzaken van een snelle hartslag, waarbij een beta-blokker helemaal niet helpt, zoals een snel werkende schildklier, of bloedarmoede.
Als alle andere oorzaken van een snelle hartslag zijn uitgesloten en als u en uw behandelaar behandeling nodig vinden (heeft u er last van), dan is er ook een alternatief, te weten ivabradine. dat is geen beta-blokker maar vertraagt het sinusritme wel.

17:10 12/01/2016

rowan11

Beste Lukas,

Bedankt voor uw bericht. Ik ben door de internist onderzocht op cortisol, hormonen (i.v.m. anticonceptiepil) en op een te snel werkende schildklier. Dit was allemaal in orde. Daarna heb ik een holter, ECG en echo gehad. Hieruit werd geconcludeerd dat ik IST (Inapropperiate Sinustachycardie) zou hebben, omdat er verder geen fysieke aanwijzing was voor mijn snelle hartslag. Echter is dit 2 weken terug door mijn elektrofysioloog ontkracht na het dragen van nog een holter met Bisoprolol, waaruit bleek dat IST toch niet het geval kon zijn. Zelf denk ik nu aan het POTS-syndroom, omdat ik merk dat mijn hartslag abnormaal omhoog schiet (tussen 120/140 bpm) wanneer ik op sta uit een stoel/bed, etc. (dit wil ik nog laten onderzoeken d.m.v. een kanteltafelonderzoek)

Echter is er 3 weken terug wel (lichte) bloedarmoede geconstateerd door de huisarts met bloedprikken. Wat is het verband met bloedarmoede en een snelle hartslag/hartkloppingen? En bestaat er een manier om dit aan te pakken (bijv. door meer ijzer te eten of iets dergelijks?)

Ik hoor het graag.

15:03 14/01/2016

Lukas Dekker

Van bloedarmoede kun je inderdaad ook een snelle pols krijgen. Door de bloedarmoede kan het bloed minder zuurstof vervoeren, en als compensatie gaat het hart sneller pompen zodat er meer bloed circuleert. Eerst moet de oorzaak van de bloedarmoede worden vastgesteld, voordat je er wat aan kan doen. Wat het meeste voorkomt is ijzergebrek (omdat je bloed verliest of onvoldoende ijzer binnenkrijgt), maar het kan ook dat er onvoldoende bloed wordt aangemaakt (door een probleem in het beenmerg of bij een chronische ontsteking), of dat het te snel wordt afgebroken door de lichaam. De oorzaak bepaalt dus wat de behandeling wordt.
Houd ons op de hoogte.

13:09 19/01/2016

Lukas Dekker

Van bloedarmoede kun je inderdaad ook een snelle pols krijgen. Door de bloedarmoede kan het bloed minder zuurstof vervoeren, en als compensatie gaat het hart sneller pompen zodat er meer bloed circuleert. Eerst moet de oorzaak van de bloedarmoede worden vastgesteld, voordat je er wat aan kan doen. Wat het meeste voorkomt is ijzergebrek (omdat je bloed verliest of onvoldoende ijzer binnenkrijgt), maar het kan ook dat er onvoldoende bloed wordt aangemaakt (door een probleem in het beenmerg of bij een chronische ontsteking), of dat het te snel wordt afgebroken door de lichaam. De oorzaak bepaalt dus wat de behandeling wordt.
Houd ons op de hoogte.

13:09 19/01/2016

rowan11

Dank voor je bericht, ik zal jullie op de hoogte houden.

12:46 21/01/2016

  • meer