Hartpatiënt | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

13:00 23/01/2016

Hartpatiënt

Rare vraag misschien, 11 september heb ik een dotterbehandeling gehad naar aanleiding van een hele lichte hartinfarct. Mijn cardioloog noemde het een schampschot. Er zijn bij mij ook 2 stent geplaatst, ik had ook adervernauwing.  Na de nodige nazorg voel ik me de laatste weken weer een heel stuk beter, ben niet meer kortademig en mijn conditie is weer als vanouds.

Maar blijf je, je hele leven hartpatient?

Dank bij voorbaat,

Ben

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Cassandra Hoorn

Het licht er een beetje aan hoe je dit bekijkt en wat je onder de term “hartpatiënt” verstaat. De stents hebben er voor gezorgd dat uw vaten weer goed open zijn, vaak wordt er in dit geval ook door middel van een echo gecheckt of de pompfunctie van het hart nog steeds goed is (ik ga er even vanuit dat dit bij u ook het geval is). Daarnaast is het belangrijk dat risicofactoren voor het opnieuw voorkomen van dergelijke klachten zoveel mogelijk worden uitgesloten, dit gebeurt met behulp van medicatie en eventueel leefstijlaanpassingen (denk hierbij aan stoppen met roken, lichaamsbeweging en goede voeding). Door deze stappen zal de kans dat dergelijke klachten opnieuw voorkomen zo klein mogelijk gemaakt worden.

Het streven is natuurlijk een stabiele situatie te krijgen waar zowel de cardioloog als u tevreden mee zijn. Als deze bereikt is, zou het zomaar zo kunnen zijn dat u over een bepaalde tijd (bijvoorbeeld enkele jaren) wordt terugverwezen naar uw huisarts. Controle door een cardioloog is dan niet meer noodzakelijk, hoewel u sommige medicatie dan nog wel preventief, dan wel ter handhaving van deze stabiele situatie moet doorgebruiken.

In zekere zin zou je dus kunnen zeggen dat je hartpatiënt blijft omdat bepaalde adviezen en medicatiegebruik op lange termijn nog steeds van toepassing zijn.

Ik hoop dat dit een beetje antwoord geeft op uw vraag. In ieder geval goed te horen dat u weer bijna de oude bent!

18:06 24/01/2016