ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:04 31/01/2016

ablatie

Hallo

Sinds oktober 2015 heb ik last van boezemfibrilleren. Medicatie hielp slechts tijdelijk. In januari jl opnieuw klachten en na een paar dagen een flutter. Cardioversie had slechts 1 uur effect. Met 200mg Flecainide en 5 mg Bisoprolol is hartritme onder controle.

Ik sta op de wachtlijst voor een ablatie voor de flutter (rechterboezem)

Ik begrijp nu dat dit niet betekent dat ook het boezemfibrilleren (linkerboezem) is verholpen .
Waarom wordt gekozen voor deze (gedeeltelijke?) oplossing?

Daarnaast heb ik Polycythaemia Vera, wat ook een verhoogde kans op trombose geeft. Hebben er eerder patiënten met deze ziekte een ablatie ondergaan in uw ziekenhuis?

Momenteel slik ik de bloedverdunner Xarelto, waarmee ik zou moeten stoppen 1 dag voor de ablatie. Geen bloedverdunner is echter niet wenselijk voor de PV. Voor ik last had van hartritmestoornissen had ik Carbasalaatcalcium om klontering van het bloed tegen te gaan. Kan ik deze gebruiken tijdens de behandeling ter vervanging van Xarelto? Wat raadt u aan?Dank alvast voor uw antwoord. Met vriendelijke groet, Diny van de Pas

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

De ablatie van een flutter is veel eenvoudiger dan de ablatie van boezemfibrilleren. Flutter-ablatie kent vrijwel geen ernstige risico's en is in 98% succesvol. Als u geregeld flutter heeft, dan is het dus verstandig om eerst te kijken wat de flutter-ablatie oplevert. Het gebeurt nog al eens dat iemand dan daarna ook geen boezemfibrilleren meer heeft (wel met gebruik van flecainide).
Een ablatie in de linker boezem, voor boezemfibrilleren, kent zeker bij mensen met een stollingsaandoening, zeker zijn risico's. Dit is voor u dus de veiligste weg.
Ik adviseer u de Xarelto gewoon door te gebruiken en niet te stoppen voor de ingreep. Voor een flutter-alblatie is dat geen probleem. Dit is overigens al doorgegeven in het ziekenhuis!

16:40 01/02/2016