Zoutarm dieet | Forum

Terug

Forum

12:16 20/06/2014

Zoutarm dieet

Door mijn hartfalen moet ik me aan een zoutarm dieet houden… Ik vind het vreselijk en mis het zout enorm, ik was verslaafd aan kaas, cup a soup, bouillon en pizza (met extra kaas). Ik probeer mn eten nu op smaak te brengen met tomaten, veel kruiden en vooral (verse) peper, maar het gemis van zout vind ik nog steeds erg groot en bederft mn eetlust. Ik mag zelfs geen dieet- of kruidenzout (= Kaliumzout) gebruiken en zoutarme kaas vind ik niet te vre…

Als ik een keertje uit eten ga, merk ik meteen hoeveel de chef met het zoutvaatje gestrooid heeft en voel ik me meteen schuldig omdat ik dan gezondigd heb aan mn dieet. Ik vind het erg moeilijk om van eten volgens dit dieet te genieten, terwijl genieten wel belangrijk is in het revalidatieproces.

Herkennen mensen dit of is het gewoon gezeur en moet ik er maar aan wennen?
4
4

Je moet Inloggen om te reageren

patricia Hoogendijk

Hoi,

Je moet er aan wennen! Ik eet mijn hele leeftijd al zoutarm omdat mijn ouders dat moesten. Als ik nu vleeswaren of andere dingen met zout eet vind ik het vies. Het is hetzelfde als dat je eerst thee met suiker neemt en daarna niet meer. Dan lust je ook geen suiker meer in je thee

12:45 20/06/2014

Iris Vd Stokker

Hallo,
Je kunt bij De Tuinen een soort kruiden kopen als smaakvervanger van zout! Ik durf niet meer te zeggen hoe het heet, maar er zijn meerdere hartfalen-patienten die dit gebruiken.

00:30 09/08/2014

Rits Vries

Bij het kruidenhuis in Oosterwolde zijn alle kruiden zonder zout te koop. Alles is ook te bestellen via internet. Kijk op: www.kruidenhuis.nl

08:53 15/08/2014

Feetje

Kaas, cup a soup, bouillon en pizza zijn op zich niet de gezondste producten. Kaas bevat veel biogene aminen als histamine en tyramine, die, afhankelijk van de hoeveelheid en persoonlijke overgevoeligheid, je zenuwstelsel en dus ook de hartwerking kunnen ontregelen. Ook bevat het veel caseïne. Cup a Soup en bouillon (uit de supermarkt) bevat smaakversterker, dat de werking van biogene aminen versterkt en ontregelend werkt op je systeem. Ook versterkt smaakversterker je eetlust. De meeste pizza wordt gemaakt van bloem en bevat weinig voedingsstoffen.
Kiezen voor volwaardige voeding kan schelen omdat die van zichzelf meer smaak heeft, waardoor je niet zo driftig met het zoutvaatje hoeft te strooien. Die bevat ook meer vitaminen, mineralen en andere stoffen, die een beetje helpen de verhouding met natrium te regelen.
Verder heeft vooral keukenzout een ontregelende werking, omdat het geen bijgaande stoffen bevat. Zeezout en Himalayazout zijn beter maar toch ook matig gebruiken.

15:25 02/06/2018