Ingezonden vraag: Erectieproblemen door medicatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:25 26/02/2016

Ingezonden vraag: Erectieproblemen door medicatie

Ik woon in Frankrijk. Mijn leeftijd is 83 jr en ik ben ongeveer 8 jr geleden aan mijn hart geopereerd en heb 4 bypasses gekregen.

Als ik fysiek druk ben geweest, ben ik daarna wel erg moe, maar verder ben ik in een goede conditie en bij mijn half jaarlijkse controles is mijn cardioloog en mijn huisarts zeer tevreden.

Voor mijn hartoperatie heb ik heb nog twee andere operaties gehad, o.a. aan de prostaat (geen kanker).

en m’n mild is verwijderd, waarvoor ik 1x in de 5 jaar twee verschillende injecties krijg voor de vervanging van de mildfunctie.

Ik heb sinds een aantal jaren echter een « erectie » probleem.

Voor mij en mijn jonge echtgenote is dit een ernstig probleem. Volgens de huisarts komt mijn probleem door de medicijnen: als ik me niet vergis is Sotalol de boosdoener.

Mijn medicijnen zijn: Sotalol 80 (Sotalex) (1/2 tablet s’ochtens en s’avonds); Kardegic 160 ; Esoméprazole 20 (Inexium); Rosuvastatine 10 (Crestor). (Verder nog voor mijn ogen: Refresh collyre en Suveal duo).

De huisarts heeft me ook doorgestuurd naar een uroloog. Viagra is in mijn geval niet mogelijk en het enige wat overblijft is een injectie in de penis, waarvoor ik eerst een nieuwe afsprak met de uroloog moet maken.

Wij weten niet, of ik hier wel aan moet beginnen.
Ik ben benieuwd of er oplossingen zijn.

0
9

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Erectieoroblemen zijn erg vervelend en kunnen grote invloed hebben op uw welzijn en dat van uw echtgenote. Maar ik kan me voorstellen dat u huiverig bent voor ingrijpende maatregelen zoals een injectie in de penis. Sotalol kan in theorie inderdaad erectieproblemen veroorzaken. U zou in overleg met uw cardioloog kunnen kijken of er alternatieven voor de sotalol zijn die minder bijwerkingen geven.
Dank voor uw vraag en succes

15:38 26/02/2016

Lukas Dekker

Het is mijn indruk dat dit onderwerp nogal eens onbesproken blijft in de spreekkamer. Ik ben dan ook erg benieuwd of er andere mannen zijn die hun ervaringen en eventuele oplossingen op Hart.volgers.org willen delen.

17:16 03/03/2016

Cor

Heb ( 64 jaar ) al jaren zelfde probleem. wel een erectie af en toe die veel te snel weer afneemt.
wisselen van medicatie gaf geen positief resultaat.
Uroloog nam me min of meer serieus, onderzocht niets maar schreef gebruik van cialis 5mg dagelijks 1 tablet in te nemen voor. Zijn verhaal: dan bouw je een spiegel op zodat weer mag werken/functioneren als voor de tijd. Apotheek op achterste benen. cialis en medicatie na hartinfarct gaf melding in apotheek computer dat NOOIT mag. Uiteindelijk 1 doosje mee op te proberen. kosten 64,90 zelf te betalen. Medicijnen die probleem veroorzaken 0,80 cent.
beetje scheef in mijn beleving. cialis was ook uiteindelijk geen oplossing, heb al clusterhoofdpijn en de hoofdpijn veroorzaakt door de cialis was net te veel om nog te mogen genieten van seks.
Voel me nog te jong om rest van leven geen actieve penetratie meer te kunnen hebben. Maar betaalbare oplossing? Mag wel voor kapitalen aan preventieve medicatie per dag slikken, maar wat het aan bijwerkingen oplevert is nagenoeg geen aandacht en zeker met erectie probleem mag je zelf gaan dokken. Waarom heb ik daar nu toch beetje moeite mee. Als ingebouwde pomp een oplossing zou zijn dan stap ik zo de OK in…

10:26 04/03/2016

Libera

Als vrouw wil ik graag reageren. Ik ben de hartpatiënt, mijn man kreeg een agressieve vorm van blaaskanker dat resulteerde in verwijdering blaas, prostaat en plasbuis. Wij hebben zelf bij de uroloog aangekaart of er nog mogelijkheden zouden zijn tot intiem contact. Zoals dr Dekker al aanhaalt is het een onderwerp dat vaak onbesproken blijft. Ik denk dat hier een rol is weggelegd voor de behandelend arts. Het is bekend dat bepaalde medicijnen van invloed kunnen zijn op de seksualiteit. Dat een infarct (waardoor je het vertrouwen in je lichaam kwijt kunt raken) en medicatie invloed hebben op je verdere leven zal voor hartpatiënten herkenbaar zijn. Bespreek samen met je partner de problemen waarmee je geconfronteerd wordt. Maak van je hart geen moordkuil.

11:46 05/03/2016

Dorus Tonijs

Ik ben na mijn infarct Sidenafil gaan gebruiken en met een halve tablet zijn de resultaten prima. Daarnaast gebruik ik sinds kort aminozuren als aanvulling op de voeding en heb dit overlegd met mijn cardioloog. Ook aminozuren verbeteren de erectie, althans daar staat het om bekend. Ik ben ze gaan gebruiken voor mijn energie tijdens het sporten maar het werkt echt bij mij. Wellicht een optie voor jullie en zeker de moeite om even met je arts te overleggen. Aminozuren zijn onze bouwstenen en mij heeft het geholpen. Veel succes en groet. Dorus Tonijs

10:16 08/03/2016

  • meer