boezemfibrilleren: 's nachts veel last | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:00 01/03/2016

boezemfibrilleren: 's nachts veel last

Waarom heb je 's nachts meer last van boezemfibrilleren dan overdag?

En is er iets te doen om dit te voorkomen?

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Albert Meijer

Inderdaad is een veel voorkomend patroon bij boezemfibrilleren dat de klachten zich meer in de nacht voordoen dan overdag. Dat heeft naar men aanneemt te maken met het zgn autonome zenuwstelsel. Dat wordt wel vergeleken met het paardrijden. Het hart wordt daarbij in toom gehouden door de teugels (vagale invloed), maar soms opgejaagd door de zweep (adrenerge invloed). Ten tijde van de vagale invloed , dus ‘s nachts, zijin de eigenschappen van het hartspierweefsel dusdanig dat er eerder boezemfibrilleren optreedt bij diegenen die daarvoor gevoelig zijn.
Sommige medicamenten verminderen de sterkte van die vagale invloed, i.h.b. ritmoforine. Of dat dan ook tegen boezemfibrilleren werkt kan alleen proefondervindelijk worden vastgesteld. Helaas is dit een middel met nogal wat bijwerkingen en risisco’s (bij sommige patienten), wat de verklaring is voor het feit dat het eigenlijk niet veel wordt gebruikt. Als ondanks gebruik van medicamenten boezemfibrilleren blijft optreden en klachten veroorzaakt, is catheterbehandeling een goede optie.

13:39 01/03/2016