WK Voetbal spanning | Forum

Terug

Forum

16:42 04/07/2014

WK Voetbal spanning

ik las vandaag dat het kijken van spannende wedstrijden tijden WK voetbal toch best heftig kan zijn als je een hartprobleem hebt. Het staat dan wel in de Telegraaf, soms wat veel sensatie. Maar ze geven ook statistieken dat het echt te veel kan zijn voor hartpatienten, vooral mannen. Klopt dat nu wel of niet? Vooral benieuwd wat de medici ervan vinden.
Ik merk zelf trouwens dat de spanning flink oploopt. De penalty van Nederland genomen door Klaas Jan Huntelaar kon ik zelf dus niet kijken. Ik ben maar weggelopen. Maar of dat nu mijn fanatisme is of de hartsnelheid weet ik niet.
Heel benieuwd!
p.s. wat er ook gebeurt, ik ga morgen dus wel gewoon kijken hoor naar Nederland -Costa Rica.

http://www.telegraaf.nl/gezondheid/22817430/__WK-wedstrijd_risico_voor_hartpatient__.html

Bijlagen:

Screen Shot 2014-07-04 at 4.41.48 PM.png

attachment Screen Shot 2014-07-04 at 4.41.48 PM.png (305.8 KB)

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Dit is echt waar! In het meest toonaangevende medische tijdschrift, The New England Journal of Medicin is in 2008 een artikel verschenen. In dit stuk is wordt het aantal hartinfarcten en ritmestoornissen in Beieren, Duitsland, beschreven tijdens het WK voetbal 2006 (in Duitsland). Als Duitsland speelde was de kans op een hartinfarct 2,5 maal zo groot t.o.v. de zelfde periode in voorgaande jaren. Interessant genoeg was het risico ook niet significant verhoogd als een ander land dan Duitsland speelde. We weten ook dat andere emotionele, heftige gebeurtenissen, zoals een bomaanslag (onderzocht in Isreal) of aardbeving gepaard gaat met een hogere kans op infarct. Het lijkt er wel op dat er wel weer een periode volgt waarin er minder infarcten ontstaan; het wordt als het ware weer gecompenseerd.

18:15 04/07/2014

Bijlagen:

attachment FIFA 2006.pdf (43.5 KB)