Bijwerking Rivaroxaban | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:55 15/03/2016

Bijwerking Rivaroxaban

Ik gebruik nu 3 maanden rivaroxaban. Ik ben een enthousiast wielerliefhebber en fiets in mijn vrije tijd ongeveer 3 keer per week zo'n 100km. In mijn vereniging rijd ik met een grote groep fietsers, waarbij ik normaliter één van de snelste fietsers ben. Tijdens de winterperiode heb ik mijn conditie op pijl gehouden met spinning. 

Vorige week zat ik weer voor het eerst buiten op de fiets en constateerde tot mijn verbazing dat mijn hartslag (rijd altijd met hartslagmeter) binnen 10 minuten al meer dan 150 bedroeg, normaliter zou dat bij dezelfde inspanning ongeveer 130 zijn geweest. Tijdens de niet bijzonder zware rit ging ik al snel door mijn omslagpunt (164) en sterker nog: terwijl mijn maximale hartslag de laatste jaren niet hoger was dan 176, reed ik nu zelfs met een hartslag van meer dan 180! Uiteindelijk gevolg was dat ik geholpen moest worden om bij de groep te blijven, zonder ook maar een meter op kop te rijden.

Om uit te vinden of mijn hartslag in het gehele spectrum hoger was, besloot ik mijn hartslag in rust te meten, d.w.z. 's ochtends voor het opstaan. Normaliter is deze hartslag in rust ongeveer 42 (sporthart), tot mijn verbazing bedroeg deze nu 72 (30 slagen hoger dus). Op een portal met mensen die ook rivaroxaban gebruiken bleek dat er meer gebruikers zijn met deze klachten.

Vraag: Bent u bekend met de bijwerking van een hogere hartslag bij rivaroxaban gebruik en zo ja zou dit fenomeen ook kunnen optreden bij gebruik van dabigatran en/of apixiban? 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Albert Meijer

Deze observaties wijzen eerder op enig comditieverlies na het winterseizoen, of een verandering van uw onderliggende hartprobleem, dan op een (bekende) bijwerking van ricaroxaban.
Mijn advies is om uw fietstraining op te pakken volgens een doordacht opbouwschema. Levert dat niet het gewenste resultaat op dan kan uw cardioloog wellicht verder licht op de zaak werpen

08:31 16/03/2016