Gestopt met Metoprolol | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

16:26 20/03/2016

Gestopt met Metoprolol

Ik heb eerder al wat verhalen gedeeld nav een hartinfarct in oktober 2015. Een SO heeft mij aangegeven dat er niets mis is met de kransslagaderen. Inspanningstest + CT scan wezen dat uit met een 0% kalkscore. Daarbij is de pompkracht ook hersteld na het doen van echo.

Het gaat dus erg goed en ben met de cardioloog nu zo ver dat er wat medicatie afgaat. Ik slikte metoprololsuccinaat 2x 25mg per dag. Op advies van de cardioloog 4 dagen 1x25mg slikken daarna stoppen. Ik ben nu 3 dagen gestopt alleen is mijn hartslag wat aan de hoge kant: rond de 85. Komt dit doordat ik net ben gestopt met de metoprolol?

Ik slik verder: statines/brillique/perindopri/carbasalaatcalcium

De cardioloog heeft ook aangegeven dat ik in juni weer even een echo moet laten maken en ECG en als dat goed is kunnen we de rest vd medicijnen ook afbouwen naar 0. 

De SO in het EMC heeft het vermoeden dat het een spasmen is geweest van een van de kransslagaders. Maandag kreeg ik het infarct en die vrijdag / zaterdag er voor een weekend met drugs gebruik (o.a amfetamine) en dat is het zeer waarschijnlijk geweest.

Hoe staat u daar in en ook vwb het stoppen vd medicatie rond juni, juli?

dank alvast!

 

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Metoprolol verlaagt de hartslag. Het stoppen met of afbouwen van dit medicijn leidt inderdaad tot een toename van de hartslag.

Als er een hartinfarct is gediagnostiseerd en als de kransslagaders geen vernauwingen hebben, dan is spasme (verkramping) van de kransslagaders inderdaad een van de mogelijke oorzaken.

Op de vraag of uw medicatie verder afgebouwd of gestopt kan worden, kan ik u geen antwoord geven. Daarvoor is kennis van het gehele dossier nodig.

21:21 20/03/2016

Kees van den Brink

Als ik trappen moest lopen, hijgde ik als een postpaard. Daarom vroeg aan de specialist of metoprolol wel noodzakelijk voor me was. Als antwoord kreeg ik; Het hart kan een bepaald aantal keren kloppen en dat het langer kan blijven kloppen als het wat langzamer klopt. Dat vond ik zulke onzin dat ik gestopt ben. Mijn huisarts moest er om lachen. Na twee jaar slikte ik nog steeds alle voorgeschreven medicijnen. Ik hoef ook niet meer terug te komen bij de specialist. Waarom worden medicijnen niet afgebouwd? Ik ben gestopt op eigen gezag met statines en gebruik naast een bloedverdunner een in plaats van twee bloeddrukverlagers. Ik voel mee een stuk beter, ben veel actiever en ook voel ik me minder verdoofd in mijn hoofd. Ik controleer heel regelmatig mijn bloeddruk. Die is altijd rond de 140. Onderdruk 80, hartslag tussen de 65 en 75. Ik houd er met mijn voeding rekening mee om mijn bloedvaten schoon te houden. Ik word dit jaar 77 en wil ‘gezond’ sterven en niet aan medicijnvergiftiging of bijwerkingen.

20:05 07/04/2016

Pim Tonino

Inderdaad kan de hartslag omhoog gaan na het staken van metoprolol (betablokkers). Dat is meestal geen probleem, tenzij de hartslag natuurlijk erg snel wordt, maar dat is bij een hartslag van 85 niet het geval.
Als het inderdaad om spasme van de kransslagaders gaat, kan een deel van de medicatie afgebouwd worden. Wel blijft het belangrijk dat de bloeddruk en het cholesterol goed ingesteld blijven.
Succes!

11:05 14/04/2016