Hartinfarct en herstel | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

23:20 28/03/2016

Hartinfarct en herstel

Hallo allemaal, 

Ik ben Helena en ik ben 34 jaar. Ik heb op 14 maart dit jaar een groot hartinfarct gehad. Ik ben gedottert en er is een stent geplaatst in de hoofdslagader die helemaal verstopt zat. Ik heb op 5 april een intake voor revalidatie. Tot die tijd ben ik dagelijks aan het wandelen en zit vandaag op 1.75 km, dit gaat verder goed. Tussendoor doe ik thuis vwwl rusten. Ik wil goed herstellen omdat ik nog jong ben en een heel leven voor me heb (hoop ik). Nu heb ik een vraagje. Mijn cardioloog gaf aan dat er veel schade aan mijn hart is. Wanneer ga ik hier iets van merken? Komt dit nog en gaat mijn condititie dan weer achteruit? Voel me namelijk op het moment op de duizelingen (lage bloeddruk) na wel oke. Alvast bedankt. 

Met vriendelijke groet, 

Helena de Vries 

3
17

Je moet Inloggen om te reageren

Harold Helmes

Beste Helena

Niet niks om op deze jonge leeftijd met een hartinfarct geconfronteerd te worden, gelukkig voel je je weer goed opgeknapt. Heel goed dat je zelf aan je herstel werkt en heel verstandig om de hartrevalidatie te volgen. De uiteindelijke schade aan de hartspier kan pas na enkele weken tot maanden vastgesteld worden, meestal zal er een echo van het hart gemaakt worden om de (resterende) pompkracht van het hart te bepalen.
Patienten met een duidelijk verminderde pompkracht kunnen vaak minder inspanning leveren, worden sneller kortademig of kunnen vocht gaan vasthouden dit noemt men verschijnselen van hartfalen. De behandeling door je cardioloog zal erop gericht zijn om deze verschijnselen te voorkomen/te behandelen, hopelijk valt de schade aan de pompfunctie mee zodat er weinig tot geen belemmeringen zijn voor de toekomst.
Succes met de revalidatie
Vr. Groet Harold Helmes

10:12 29/03/2016

Helena27

Hoi Harold,

Bedank voor je reactie. Het is zeker niet niks, dit hele gedoe het is ook moeilijk om te accepteren maar goed, we gaan er gewoon weer voor .

IK heb nog 1 vraagje: Kan het zo zijn dat ik bijvoorbeeld over een paar weken of een paar maanden iets ga merken van de schade, dus dat ik weer achteruit ga? Ik loop nu 2 km maar kan het zo zijn dat dit volgende maand weer minder wordt.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Helena

11:11 29/03/2016

Harold Helmes

Hallo Helena,

Moeilijk om zo te zeggen, in ieder geval gunstig dat je nagenoeg niets merkt bij de inspanning die je nu doet, belangrijk om samen met je cardioloog de uitgangssituatie goed in beeld te brengen en de behandeling hierop af te stemmen, zo kunnen problemen in de toekomst voorkomen worden.
Het zal een samenspel zijn van medicijnen en een gezonde leefstijl, beweging is inderdaad belangrijk en zo te lezen zal het niet aan je motivatie liggen.
Veel succes, Harold Helmes

21:33 29/03/2016

Kees de Jong

Beste Helena,

Wellicht helpt het je als ik je vertel dat ik 2,5 jaar geleden (ik was toen 55) ook een behoorlijk zwaar hartinfarct heb gehad waarna ik ben gedottert en er een stentje is geplaatst in een slagader. Ik heb mn leven lang intensief gesport, niet gerookt en had geen medisch verleden en er zijn geen hartproblemen in de familie. Mij werd in eerste instantie ook meegedeeld dat mijn hart zwaar was beschadigd maar ik ben achteraf toch heel goed hersteld en heb veel baat gehad bij de revalidatie. Ik heb zelfs ruim 1 jaar geleden nog een 2e stentje gekregen. Ik heb dit jaar (!) al 1250km gefietst en voel me prima. Natuurlijk merk ik dat ik heb ingeleverd na mijn infarct maar ik kan heel veel inspannende dingen wel weer doen mede dankzij mijn enorme motivatie. Je merkt vanzelf waar je limiet ligt. Probeer positief vooruit te denken (dat helpt echt) en onder begeleiding aan je conditie te werken zodat je merkt dat je langzaam weer vooruit gaat, je zelfvertrouwen komt dan vanzelf ook weer terug. Ga ondanks deze flinke tegenslag focussen op wat je nog wel kunt en niet op wat je niet meer kunt, dan leer je ook accepteren wat er met je is gebeurd. Ik wens je het allerbeste!

Groeten, Kees de Jong

22:01 29/03/2016

Helena27

Dank je Kees dat stelt me inderdaad wat meer gerust.

12:50 30/03/2016

• meer