Hartinfarct en herstel | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

23:20 28/03/2016

Hartinfarct en herstel

Hallo allemaal, 

Ik ben Helena en ik ben 34 jaar. Ik heb op 14 maart dit jaar een groot hartinfarct gehad. Ik ben gedottert en er is een stent geplaatst in de hoofdslagader die helemaal verstopt zat. Ik heb op 5 april een intake voor revalidatie. Tot die tijd ben ik dagelijks aan het wandelen en zit vandaag op 1.75 km, dit gaat verder goed. Tussendoor doe ik thuis vwwl rusten. Ik wil goed herstellen omdat ik nog jong ben en een heel leven voor me heb (hoop ik). Nu heb ik een vraagje. Mijn cardioloog gaf aan dat er veel schade aan mijn hart is. Wanneer ga ik hier iets van merken? Komt dit nog en gaat mijn condititie dan weer achteruit? Voel me namelijk op het moment op de duizelingen (lage bloeddruk) na wel oke. Alvast bedankt. 

Met vriendelijke groet, 

Helena de Vries 

4
20

Je moet Inloggen om te reageren

Helena27

Dank je Kees dat stelt me inderdaad wat meer gerust.

12:50 30/03/2016

Helena27

Harold ook bedankt voor uw antwoord

12:50 30/03/2016

yorick

veel sterkte met uw herstel!

15:47 30/03/2016

PeterVdP

Dag Helena,

Hier Peter uit België; ik ben 51 jaar, sportief, BMI van 23, maar lang gerookt (nooit roken als een belemmering ervaren gehad), en op 20 februari een hartinfarct gehad (pijnlijk maar pijn kwam van de rug en ik dacht dat het een blokkade was). Ik heb nog gelopen en krachttraining gedaan, maar dat ging echt niet goed meer, en dan begon m'n hart over te slaan en te fladderen, vooral ‘s avonds.
Ik ben op 23 maart naar de dokter gegaan want er was iets in m’n rug geschoten tijdens m'n krachttraining de ochtend ervoor. Diezelfde dag lag ik op de spoedafdeling, en ik heb daar nog een tweede hartinfarct gekregen. De ochtend daarop heb ik een katheterisatie ondergaan en in de kransslagader van de rechterkamer was een volledige verstopping, in de linker kransslagader was een vernauwing. Ik heb uiteindelijk 3 stents gekregen.
Naast het roken, heb ik een te hoge cholesterol en komen hartinfarcten voor in de familie.
Ik ben nu bijna drie weken later en eindelijk sinds gisteren ben ik van de grootste angst en onzekerheid minder belast. Ik wil je mijn eigen ervaring meegeven met de hoop dat je er iets mee kan doen; bijna nergens zijn er verhalen te vinden over de eerste periode van weken of maanden na een dergelijke ingreep, mijn vermoeden is dan ook dat de meesten gewoon verder kunnen leven en er niet meer zo mee bezig zijn (in België ca. 30.000 hartkatheterisatie per jaar met dilatatie en stents), wat dus een positief signaal is.
Mijn pompfunctie is 45% (wat overeenkomt met ca. 75% van de normale pompkracht), maar mits een goede revalidatie (zowel fysiek als mentaal) en gezonde levensgewoontes zou dit deels kunnen herstellen, ook weer positief.
Gezien het tijdsverschil van slechts een week denk ik dat je je nu al wat beter voelt, en ik zou je willen adviseren om voluit alles uit de revalidatie te halen wat mogelijk is, die mensen zijn er om je te helpen en zij hebben ervaring. Ik begin met een fietstest aanstaande vrijdag, ik wandel nu ook al 2 tot 3 km en ik voel dat mijn systeem aan het recupereren is, hopelijk bevestigt de fietstest dat ik eindelijk terug mag beginnen opbouwen met sporten. Laat ons weten hoe het met je gaat, delen doet deugd. Veel succes en groeten uit België!

19:39 12/04/2016

Alie van Hooidonk-Warta

Dag Helena,

Ook ik heb twee jaar geleden een hartinfarct gehad en heb vier stents gekregen. Wat ik wel wil zeggen is dat je hart vaak toch nog een heel stuk herstelt. mijn eerste echo zag er veel slechter uit dan de tweede een paar weken later. Waar je wel op moet letten is dat je niet teveel medcijnen krijgt. ( Er is echt een verschil tussen man en vrouw….waar ze het de laatste tijd zo vaak over hebben omdat medicijnen zijn uitgetest op mannen )ik ben erg naar geweest omdat de dosering te hoog was van de medicijnen terwijl mijn bloeddruk al laag was. Ik heb maanden last gehad van duizelingen….

16:43 21/04/2016

• meer