Heeft dit met je hart te maken?? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

18:23 07/04/2016

Heeft dit met je hart te maken??

Hallo,

Mijn man is bekend met AF en heeft nu net voor de 2e keer een aanvalletje gehad (1e keer april 2015) Slikt geen dagelijkse medicatie, alleen een pill in the pocket. Verder geen onderliggende hartafwijkingen gevonden.

Na de eerste keer is hij erg van slag geweest en is hij mede door de zorgen hierom overspannen geraakt (inmiddels wel weer hersteld met af en toe een kleine terugval). Hij is ook bekend met chronische hyperventilatie. Toen hij aan het eind van zijn overspannen-periode zat, heeft hij last gekregen van duizeligheid. Althans, een licht gevoel in het hoofd (alsof je elk moment mis kan stappen of dat je een paar biertjes op hebt). In het begin was dit continue aanwezig. Bij de neuroloog geweest en die schreef het toe aan hyperventilatie en constateerde geen neurologische afwijkingen.

Bij de fysio onder behandeling geweest waarna het gevoel sterk verminderde maar toch blijft het lichte gevoel soms de kop opsteken. Volgens hem zelf speelt het voornamelijk op als hij moe is. Verder voelt hij zich prima en heeft hij geen andere symptomen en zijn hartslag en ritme voelt in zijn hals / pols gewoon normaal aan.

Ik vraag me af hoe groot de kans is dat het lichte gevoel te maken heeft met iets aan zijn hart? Ik vind de hele toestand met AF erg eng en haal me de meest vreselijke scenario's in mijn hoofd en hoop dat een van de cardiologen hier mij wat gerust kan stellen.

Alvast mijn dank

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Op afstand kan ik niets uitsluiten of aantonen. U vertelt wel dat er geen onderliggende hartafwijkingen zijn gevonden. Daarmee is de kans dat de duizeligheid iets met zijn hart of met zijn AF te maken heeft, vrijwel nul. Het gevoel dat u beschrijft kan passen bij een te lage bloeddruk, maar het is vrijwel uitgesloten dat dat door boezemfibrilleren in een gezond hart ontstaat. Als het continue aanwezig is, en het AF is pas 2 maal opgetreden, dan heeft dat niets met elkaar te maken. Ik sluit me dus aan bij het oordeel van de neuroloog.

20:49 07/04/2016