Epicardiale Ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

10:19 18/04/2016

Epicardiale Ablatie

Hallo,

Ik heb afgelopen week een poging gehad tot ablatie in het Catharina ziekenhuis voor IST, die moest helaas stop gezet worden omdat de midden-rif zenuw precies over de plek liep waar ze moesten ableren. Nu ben ik ingepland voor een volgende ablatie, maar daar gaan ze met een ballonnetje mijn zenuw aan de kant duwen (epicardiaal) en daarna ableren, kan iemand mij vertellen hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Ik vind het nogal spannend allemaal! 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Dit is ook een ongebruikelijke ingreep. Op de plaats waar men vanuit de binnekant wilde ableren loopt soms, en dus ook in uw geval, aan de buitenkant van het hart een zenuw die het middenrif bedient (nervus phrenicus) en daarmee belangrijk is voor de ademhaling. Er is dan een groot risico dat bij ableren in het hart, ook de zenuw blijvend beschadigd raakt. Het plan is om een catheter aan de buitenkant van het hart aan te brengen (dat doen we wel vaker) en dan met een opblaasbare ballon de ruimte te maken tussen de zenuw en het hart (dat kan probleemloos). Hierdoor kun je tijdens het ableren niet meer tegelijkertijd ook de zenuw ableren en daarmee stukmaken.
Succes!

15:01 18/04/2016