Extreme vermoeidheid - geleidingsstoornis | Forum

Terug

Forum

12:28 21/04/2016

Extreme vermoeidheid - geleidingsstoornis

Hoi allemaal, 

Ik ben nieuw hier en hoop dat ik dit bericht op de goede plek plaats want ik begrijp nog niet zo goed hoe alles werkt. 

Ik ben 27 lentes jong en kamp sinds enige jaren met vermoeidheidsklachten en wegrakingen/flauwtes. In eerste instantie werd dit alles niet zo serieus genomen, toen ik begin 20 was schreef mijn huisarts het nog toe aan de puberteit (ik was nogal laat en groeide zelfs nog). Maar het is nooit overgaan en zelfs enkel erger geworden, vooral de vermoeidheid. Vorig voorjaar was het zo erg dat ik besloot opnieuw naar de huisarts te gaan (inmiddels verhuisd en een nieuwe). Deze arts nam mijn klachten serieuzer en liet meer onderzoek doen. Daar kwam wel e.e.a. uit, zoals dat mijn bloedsuiker regelmatig erg laag is, zonder aanwijsbare verklaring. Maar de klachten waren zo hevig dat er meer aan de hand leek. Mijn huisarts liet een uitgebreid hartonderzoek doen en daar kwam uit dat ik een hartgeleidingsstoornis heb met bradycardie. 

Inmiddels loop ik bij de cardioloog en die begon bij het eerste gesprek al over een pacemaker. Ik schrok hier erg van want ik ben pas 27 en weet nog maar zo kort dat ik uberhaupt iets aan mijn hart heb. Voordat ik een dergelijke voor mij toch wel grote ingreep laat doen (ik weet dat de ingreep zelf niet zoveel voorsteld maar het idee voor een pacemaker vind ik moeilijk), vraag ik mij af of vermoeidheid echt zo extreem kan zijn van een geleidingsstoornis met bradycardie. 

Mijn situatie is sinds vorig voorjaar zo mogelijk nog verder verslechterd, ik ben meermaals weggevallen en kan steeds minder, ik ben zo extreem vermoeid dat dingen gewoon niet meer lukken. Ik heb altijd op wilskracht heel veel bereikt en ben erg plichtsgetrouw, maar de laatste tijd ervaar ik dat dingen gewoon niet meer lukken. Ik ben onlangs volledig afgekeurd op medische redenen en kan steeds minder. En dan ben ik pas 27.... 

Is dit normaal? Is dit passend bij bradycardie/ een geleidingsstoornis? Kan het beter worden, en zo ja, hoe? Op dit moment woon ik alleen en de momenten dat ik wegval zijn dan ook best eng. Later zou ik evt wel graag kinderen willen, dat is altijd mijn wens geweest, maar op dit moment kan ik zelfs mijn eigen huishouden nauwelijks doen en werken heb ik ook al moeten stoppen, dus de zorg voor kinderen kan ik momenteel niet eens aan. Ik vind het erg moeilijk dit te ervaren op deze jonge leeftijd..

Wie heeft ervaring en/of tips?

Ps. Ik probeer op betere dagen zeker wel in beweging te blijven etc omdat ik weet dat dat gezond is. 

1
6

Je moet Inloggen om te reageren

Nena

Ps. als jong kind ook al klachten maar steeds erger geworden

12:29 21/04/2016

Lukas Dekker

Ik had uw vraag al eerder beantwoord, dus mogelijk is er in de verwerking iets misgegaan.
Geleidingsstoornis is een breed begrip: het kan zijn dat de elektrische puls die het hart laat samentrekken alleen wat traag door het hart gaat maar niet laat tot een bradycardie (te traag hartritme), kan ook zijn dat die puls geblokkeerd is, waardoor het hart wel te traag gaat; dit laatste noemen we een derde graads AV-blovk. Er bestaat een aangeboren derde graads-AV-block. Als uw dat heeft, en deze klachten van vermoeidheid, dan is de enige oplossing een pacemaker.
Op grond van uw verhaal weet ik niet zeker of u een aangeboren AV-block heeft, en vraag dat dus aan uw cardioloog. Nogmaals, als u dat heeft dan is een pacemaker de oplossing. Ik begrijp uw aarzeling, maar u zult zich veel beter gaan voelen.

12:20 09/05/2016

Nena

Heel hartelijk dank voor uw antwoord! Ik begreep de site nog niet helemaal en heb de vraag daardoor denk ik dubbel gesteld. Mijn excuses!

00:09 12/05/2016

Ananas

Wauw wat een verhaal…. Zeer herkenbaar wat je schrijft, ook ik ben nog erg jong…. Veel sterkte!

12:28 11/08/2017

Feetje

Opmerking vooraf: zie mijn tips als aanvulling en niet als vervanging van medische hulp.
Wat je in elk geval kan doen is zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon, met complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. De Hollandse gewoonte van een berg brood met een dun plakje beleg is in dit kader minder aan te bevelen. Een los koekje, fruit enz geeft pieken in je bloedsuikerspiegel. Fruit met bijv yoghurt zorgt voor een langzamere opname van de vruchtsuikers. Je kan eens googlen op insulineresistentie/metaboolsyndroom.
Stoffen als exorfinen, biogene aminen als histamine en tyramine kunnen ook ontregelend werken op je hele systeem. Onder andere in kaas en eieren. Zou je je in moeten verdiepen.
Daarnaast zijn diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren belangrijk voor je bloedsuikerspiegel en de insulinegevoeligheid. Onder andere magnesium, vitamine B en D en omega 3.
Tegenwoordig slikken veel vrouwen eerst jarenlang de pil, voordat ze aan kinderen beginnen. Nu zorgt de pil voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen, wat je kan doorgeven aan je kinderen, die dan een minder goede start hebben. Zou kunnen meespelen.
Zelf eet ik vaak edelgistvlokken, waar onder andere zink en chroom in zitten, die onder meer belangrijk zijn voor je bloedsuikerspiegel.
Mensen die weinig of geen vlees en dierlijke producten eten, zoals tegenwoordig in is, kunnen stoffen tekort komen als carnitine, taurine, carnosine, creatine, lysine en diverse mineralen en vitaminen.

08:27 27/05/2018

• meer