Overslaand hart en maagklachten na hartinfarct | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

18:35 22/04/2016

Overslaand hart en maagklachten na hartinfarct

beste arts,

Helaas ben ik ruim 1,5 jaar geleden op jonge leeftijd (36 jaar) getroffen door een hartinfarct. Hiervoor zijn in totaal in een periode van 6 mnd 9 stents geplaatst. Inmiddels ben ik op de goede weg maar blijf aanhoudende klachten hebben. De twee voornaamste zijn maagklachten en al dan niet in combinatie met een overslaand hart. Hiervoor al div. medicijn wissels gehad en allen gaven vervelende bijwerkingen. Statines ben ik allergies voor, bekende spierpijn en maagklachten. Voor de statine sta ik inmiddels op lijst voor een nieuw soort medicijn dus dat is afwachten Betablokker wordt mijn hartslag te laag (45bpm). Patoprazol duizelig en hoofdpijn.....en ga zo maar door. Momenteel slik ik alleen nog ascal en sinds kort omaprazol voor de maagklachten. Deze maagklachten zij een rode draad door het hele traject en deze zijn van mild tot niet te houden. Vanzelfsprekend ben ik dan ook opzoek naar alternatieven. Voor de maagklachten al van alles geprobeerd maar best werkt nog verse gemberthee. Voor het overslaand hart heb ik nog niks kunnen vinden dan behalve goed sporten maar dat houd ook niet altijd stand. Holter wijst uit dat het onschuldig is maar dat maakt het niet minder vervelend! Nu kwam ik tegen dat magnesium een oplossing zou kunnen zijn.......nu is mijn vraag dan ook (na dit veel te lange verhaal) of dit kan helpen en of er risico's zitten aan het gebruik hiervan in combinatie met andere medicijnen?

 

alvast bedank!

 

groeten,

 

Remy

 

 

0
5

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Vervelend dat u zoveel bijwerkingen ervaart van de medicatie.
Het eerste wat ik me afvraag als ik uw verhaal lees: is er ooit onderzoek gedaan naar de oorzaak van de maagklachten? Vreemd dat deze zelfs niet op omeprazol reageren.

Heeft uw arts ook wel eens een alternatief voor ascal geprobeerd? Zoals plavix.

Uw vraag spitst zicht toe op magnesium: bedoelt u magnesiumhydroxide? Magnesiumhydroxide wordt soms namelijk voorgeschreven bij maagklachten op basis van maagzuur, maar het heeft ook een laxerende werking (diarree). Met de ascal die neemt gaat dat wel samen. Maar wel iets om verder met uw behandelaar te bespreken.

19:23 24/04/2016

RSC

Best Dr. Toninio,

Bedankt voor uw Reactie,

Zal een kleine profiel schets geven. Man 38 jaar altijd gezond geleefd, geen overgewicht, gesport en op voeding gelet. Helaas toch op 36 jarige leeftijd aan de beurt. (In Italie notabene) Diagnose…..pech….zit in de familie……

Ik zal nog het e.a. proberen uit te leggen. Voor de maagklachten heb ik al een endoscopie gehad en hier kwam niks naar boven. Advies van de MDL arts was stoppen met de maagbeschermers daar alles gezond en wel eruit zag en vanwege mijn leeftijd geloofde hij dat dit wel zou kunnen.. Dit heb ik gedaan en ondanks dat ik op dat moment ascal en plavix slikte ging het goed. Duizeligheid verdween en voelde me sterker. Jaar na laatste stent gestopt met Plavix. Ook nu voelde ik mij weer iets beter…..maar helaas krijg ik zo nu en dan nog erg veel last van mijn maag. Dit wordt dan toch aangeschreven door de Ascal en de zoveelste poging van een Statine. Advies was nu Omaprazol te proberen. Deze slik ik nu een week en ondervindt nog niet al te veel bijwerkingen., dus hopen dat het zo blijft. En zoals aangegeven in het eerste stuk, een kopje verse gember thee doet Wonderen!

De vraag over Magnesium citraat had eigenlijk meer betrekking tot het overslaand hart die ik heb overgehouden aan het infarct. Had gelezen dat Magnesium citraat kon helpen bij het verminderen van een overslaand hart. Daarbij zou door alle medicijnen hiervan een tekort kunnen ontstaan met bijkomende klachten.

De vraag is dan ook of magnesium citraat in combinati met ascal mogelijk is en geen interactie heeft?

Nogmasls bedankt voor uw reactie en ik zal het ascal / plavix verhaal opnemen met mijn cardioloog. Misschien is dat wat rustiger voor de maag.

Moet wel zeggen dat deze website een uitkomst is voor hartpatienten die over het algemeen toch met veel vragen en onzekerheid zitten. In de praktijk is het zo dat het contact opnemen met de cardioloog niet altijd even gemakkelijk is!

Ik zou zeggen ga zo door!!



20:41 24/04/2016

Helena27

Hallo Remy,

Ik las je dat je op jonge leeftijd een hartinfarct hebt gehad. Wat enorm vervelend voor je! Ik ben 34 en heb vorige maand een hartinfarct gehad. Ik las dat je duizelig was van bepaalde medicatie. Ik ben dat ook maar weet niet van welke. Ik gebruik geen betablocker ivm bloeddruk (deze is erg laag). Van welke medicatie werd jij duizelig?

Met vriendelijke groet,

Helena

00:55 25/04/2016

RSC

Beste Helena,

Ik kan het zelfde zeggen over jou……wat vreselijk dat je dit mee moet maken! Ook veel te jong, zal een beste schrik geweest zijn.

Om antwoord te geven op je vraag. Bij mij was kwa duizeligheid de maagbeschermer (pantoprazol) de boosdoender. Was er even mee gestopt en voelde me na enkel dagen al beter. Om er toch zeker van te zijn weer begonnen na een week en na weer een paar dagen kwamen de klachten weer terug. Weer gestopt en je raad het al.

Volgens de MDL arts kon ik hiermee stoppen gezien mijn leeftijd. Als je jong bent is je maag beter bestand tegen die rommel.

Als je een vermoede hebt kun je het natuurlijk altijd overleggen met je cardioloog.

Ik ben geen arts maar zou je lage bloeddruk ook niet een oorzaak kunnen zijn van duizeligheid??

15:10 25/04/2016

Maria Van Eijck

Duizeligheidsklachten gaan inderdaad vaak samen met een lage bloeddruk. Ook als je bijvoorbeeld door de knieën zakt en snel omhoog wil komen. U gaf aan geen bètablokker te gebruiken. Weet u of u iets van een aceremmer gebruikt. Veel voor geschreven wordt, coversyl (perindopril). Dit medicament zorgt er ook voor dat de bloeddruk daalt.

14:09 03/05/2016