bicuspide aortaklep | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:35 28/04/2016

bicuspide aortaklep

Zijn er risico's of dienen er maatregelen genomen te worden bij een (normaal functionerende) bicuspide aortaklep in combinatie met een zwangerschap/bevalling? (Aangezien ik begreep dat je hart tijdens de zwangerschap groter wordt en/of de bloeddruk stijgt?) Kan dit eerder bij een 2-slippige klep evt tot problemen leiden?

0
4

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

In principe kunnen zwangerschap en bevalling goed verdragen worden bij een bicuspide aortaklep, zeker als deze zoals u beschrijft, goed functioneert (geen vernauwing en geen lekkage).
Wel is het van belang dat de aorta (grote lichaamsslagader) in beeld gebracht is en in de gaten gehouden wordt bij mensen met een bicuspide aortaklep en zwangerschap om te bezien dat deze net verwijd is of verwijd geraakt.

23:16 30/04/2016

L db

Bedankt. De aorta is reeds een keer in beeld gebracht en was niet verwijd, gewoon normaal/slank. (Zou een controle krijgen na een jaar). Wat is dan een reden dat deze gedurende de zwangerschap verwijd kan geraken?

Is er ook nog een eventueel risico mbt de linker hartkamer of aortaklep zelf? Kan deze uitrekken oid?

Nogmaals bedankt!

11:58 07/05/2016

Pim Tonino

De wand van de aorta kan tijdens de zwangerschap soms weker en daardoor wijder worden onder invloed van zwangerschapshormonen.
Er is bij een normaal functionerende bicuspide aortaklep geen reden om je ongerust te maken over de linker kamer of aortaklep zelf tijdens de zwangerschap.

22:35 08/05/2016

L db

Ok maar geldt dat evt wijder worden vd aorta voor iedereen of specifiek voor mensen met een bicuspide aortaklep? Ik vraag me in dit laatste geval dus af wat de reden hiervan is.

15:02 10/05/2016