cholesterol | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

20:03 11/05/2016

cholesterol

Ik heb sinds november 2015 Atorvastatine (20mg). aanleiding was vernauwing.Geeft veel klachten met name spieren. (erg stijf, veel minder soepel) Cholesterol 4.7 maar  LDL was veel te hoog. (3.0) Nu naar ongeveer 6 mnd 1.9. Cardioloog geeft aan te stoppen met medicatie,behoudens Acetylsalicylzuur. Vraag; wat heeft het voor gevolg, loopt LDL weer op? Hoe gaat het dan met vernauwing. ? Is het niet verstandiger om andere medicatie te gebruiken?

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

U beschrijft bijwerkingen die vaker voorkomen bij statines (cholesterolverlagers).
Soms lukt het toch met een andere statine, zoals simvastatiine of rosuvastatine, zonder belangrijke bijwerkingen. Soms in een lagere dosering van de statine in combinatie met een andere cholesterolverlager als ezetimibe. Tot slot is er tegenwoordig zelfs een nieuw cholesterolverlagend medicijn (repatha) dat via 2-wekelijkse injectie in de huid tot lagere waardes leidt. Er zijn dus wel alternatieven. Ook lukt het vaak met een streng cholesterolarm dieet en veel bewegen ook om een lager cholesterol te krijgen.
Wel belangrijk,want we weten dat een verhoogd cholesterol op lange termijn meer kans geeft op hartinfarct.

11:10 12/05/2016

Adj

Dank voor uw reactie. Is het mogelijk om antwoordt te geven op mijn vragen: a) Risico dat vernauwing weer toeneemt.
b) Is andere medicatie verstandig.
Aanvullende info: Doe intensief aan sport. 3x in de week hardlopen 1x op de racefiets en 1 x fitnes. Volgens cardioloog helpt dieet niet maar maakt mijn lever te veel van de “slechte” cholesterol aan.

11:29 12/05/2016