hardlopen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

09:41 27/05/2016

hardlopen

Ik loop al jaren met regelmaat hard, meestal rond de 70 tot 80 km per week, 15-20km per training 2 tot 4x per week. Ik heb in diepe rust een hartslag van 46/52, wordt al snel hoger (60-70) met gaan staan of bewegen. Onder het hardlopen is hij tussen 130-150. Ik heb geen klachten maar wilde eens weten of ik nu een sporthart heb door deze lagere hartslag, soms is hij ook hoger, tussen 60 en 80 na het eten etc. 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Albert Meijer

Tja, een sporthart is een moeilijke term. Die is eigenlijk gereserveerd voor afwijkingen aan het hart die zichtbaar te maken zijn bij bijv echo-onderzoek, waarbij vergroting van hartcompartimenten wordt gezien die niet verdwijnen na het stoppen of langerdurend onderbreken van de trainingen.
U beschrijft veranderingen in de frequentie van de rusthartslag, die een normale aanpassing van het hart zijn aan omvangrijke training.
Het is in dit verband belangrijk om de training niet alleen omvangrijk te laten zijn , maar ook met wisselende snelheden uit te voeren. Dus niet alleen lange duurlopen, maar ook tempoblokken en intervallen.

14:15 03/08/2016