Heeft voeding invloed op de kans op een hartinfarct? | Forum

Terug

Forum

09:23 11/08/2014

Heeft voeding invloed op de kans op een hartinfarct?

Jelle:

Twee van mijn broers hebben een hartinfarct gehad. Hier op vakantie aan mijn ijsje likkend, vraag ik me af of ik het risico van een hartinfarct omlaag kan brengen door gezonder te gaan eten.


De dokter:

Ja Jelle, dat kan. Lichamelijk actief blijven en gezond eten helpen om je risico op hart- en vaatziektes te verlagen.

Ten eerste moet je niet teveel eten zodat je niet te dik wordt. Een te hoog lichaamsgewicht is ongezond. Weet je dat er een gemakkelijke manier is om te weten of je te dik bent? Meet met een centimeter de omvang van je buik. Als die meer is dan 102 cm (voor een vrouw geldt 88 cm) moet je proberen af te vallen. Daardoor dalen je bloeddruk en je cholesterolgehalte, wat je risico op hart- en vaatziektes verlaagt.

Om je bloeddruk niet te veel te laten stijgen is het ook goed om zuinig te zijn met het gebruik van zout in je eten. Teveel zout zorgt voor een hoge bloeddruk. Heel belangrijk als je je eetpatroon gezond wilt maken of houden. Nederlanders eten gemiddeld drie keer zoveel zout als gezond voor ze is! Minder zout eten kun je goed compenseren met kruiden. En echt waar, het is een kwestie van wennen. En je merkt al heel snel dat het eten van vroeger veel te zout was.

Het cholesterolgehalte in je bloed is onder andere afhankelijk van wat je eet. Je lichaam gebruikt cholesterol om cellen en hormonen op te bouwen. Normaal gesproken is het cholesterolgehalte in je bloed in balans. Maar soms is de hoeveelheid cholesterol hoger dan mag, waardoor je een grotere kans op slagadervervetting en –verkalking (atherosclerose) hebt. Van teveel verzadigd vet eten stijgt je cholesterolgehalte. Je dus beter onverzadigd vet in plaats van verzadigd vet eten. Onverzadigd vet komt voor in olie, dieetmargarine, dieethalvarine, vloeibare bak- en braadproducten, noten en verse vis. Verzadigd vet komt voor in volle zuivelproducten, roomboter en harde margarine, vet vlees en vette vleeswaren, gebak en snacks.

Als je op bovenstaande adviezen let en bovendien niet rookt, breng je het risico op een hartinfarct omlaag. Wist je dat je via De Hartstichting (www.hartstichting.nl) verschillende brochures kunt aanvragen over gezond en lekker eten?
6
0

Je moet Inloggen om te reageren