Rolstoel na pacemaker plaatsing | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:36 11/07/2016

Rolstoel na pacemaker plaatsing

Beste Cardiologen,

Na een aantal onderzoeken heb ik gister te horen gekregen dat ik een pacemaker zal krijgen. Vorige week bij de cardioloog en die heeft de risico's verteld en het een en ander uitgelegd, maar zou eerst overleg hebben met de neuroloog. Door de neuroloog ben ik gister gebeld en heb dus tehoren gekregen dat ik een pacemaker zal krijgen.

Helaas kon hij mij verder niet veel informatie geven over het herstel. Ik zie namelijk in de informatie overal staan dat je de eerste 6 weken je arm niet te veel mag gebruiken doordat de leads vast moeten groeien. Mijn vraag is nu of ik wel zelf in de rolstoel mag rijden zeg maar.  Eerst dacht ik dat dat makkelijk moest kunnen, maar ik werd door mijn vriend erop geattendeerd dat je wel met je armen behoorlijk naar achter gaat om te kunnen rollen. En in hoeverre je zou mogen tillen, omdat ik een ebike heb. Of ik die wel zelfstandig kan aankoppelen dan.

Alvast bedankt!!!

Met vriendelijke groet,

Jessica Loijens

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Ward Jansen

Geachte mw Loijens,
het klopt dat het verstandig is de arm aan de zijde waar de pacemaker is geplaatst tijdelijk te ontzien. Dat betreft forse uitslagen van de arm (boven het hoofd tillen, maar ook te ver naar achter bewegen) en zwaar tilwerk. Dit om de kans op verplaatsen van de pacemakerdraden te minimaliseren. Het advies geldt voor de eerste 4-6 weken.
Ik begrijp dat dat lastig zal zijn in een rolstoel. Advies zou kunnen zijn om kleinere uitslagen te maken met de armen, dus niet te ver naar achter te bewegen, en meer krachtbehoevende handelingen (heuvel op bv) tijdelijk zoveel mogelijk te vermijden of hulp te vragen. Ik weet niet goed welke bewegingen en krachtsinspanningen je moet doen om een ebike aan te koppelen, vrees ik.
Veel succes,
Vriendelijke groet

15:08 13/07/2016