medicatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:05 25/07/2016

medicatie

stentoperatie/dotteren, na een jaar mocht de metropolol 100 eraf en slik ik nog alleen perindopril4mgr. Na wat pijnklachten en catheterisatie blijkt alles goed in de grote vaten en zou de pijn uit kleine vaten kunnen komen. Cardioloog zegt..combinatie van metropolol en perindopril zouden de kleine vaatjes weer schoon kunnen krijgen. Mijn huisarts heeft hier nog nooit van gehoord. Ik ben niet bekend met hypertensie.

werkt u ook met deze methode is mijn vraag. Ik heb een tijd geen metropolol geslikt en voelde me fitter dan nu. En hoeveel van elk moet je dan mimimaal slikken???

met vriendelijke groet

Michiel

1
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

De bloedvaten van het hart (de kransslagaders) kunnen vernauwd raken door aderverkalking. Als daar klachten door ontstaan bestaat de behandeling uit medicatie en in voorkomende gevallen wordt er gedotterd (stentplaatsing) of wordt er zelfs een omleidingoperatie verricht.
Als je daarna toch nog klachten houdt en er zijn geen vernauwingen meer in de kransslagaders zichtbaar, dan kunnen de klachten buiten het hart gelegen zijn (slokdarm, maag, tussenribspiertjes, longen etc.), maar er bestaan ook aanwijzingen dat klachten kunnen optreden ten gevolge van verminderd functioneren van de kleine (op het angiogram niet zichtbare) vertakkingkjes van de kransslagaders (vaak vaatjes van kleiner dan een halve mm in doorsnede). Dat laatste noemen we microvasculaire dysfunctie. Microvasculaire dysfunctie is moeilijk te diagnostiseren en er is nog weinig bekend over de behandeling. Over het algemeen wordt aangenomen dat de behandeling die we normaal starten voor vernauwingen in de ‘grote’ kransslagaders ook effectief is bij microvasculaire dysfunctie, en dat is:

- stoppen met roken
- afvallen
- cholesterol verlagen met dieet
- cholesterolverlager (statine)
- aspirine
- ace-remmer (zoals perindopril)
- bloeddruk laag houden
(soms kan een bètablokker de klachten verminderen, soms zijn de bijwerkingen daarvan te heftig)

Deze behandeling zal zowel bij vernauwingen in de kransslagaders als in het geval van microvasculaire dysfunctie niet leiden tot ‘schonere’ vaten, maar het kan wel leiden tot stabiliseren of afremmen van het ziektebeeld en tot afname van klachten.

20:38 26/07/2016