Complicatie hartkatheterisatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:41 31/07/2016

Complicatie hartkatheterisatie

Goedemiddag
Onlangs heb ik een  hartkatherisatie gehad, inmiddels denk ik al wel meer dan 20 keer met dotters ook operaties gehad en infarcten.
Maar de laatste keer tijdens de katherisatie werd mij al gezegd dat ik misschien moest hoesten als de artsen het zeiden.
Ze hadden t nog niet gezegd of ik moest heel lang achter elkaar krachtig hoesten, ik kon niet meer, ondertussen hadden ze grote plakkers op mijn borst geplaatst om te klappen.
Maar ik heb mijzelf eruit gehaald zeiden ze.
Het was best een nare ervaring, omdat allemaal bleven roepen hoesten hoesten!!!
Gelukkig mocht ik eindelijk stoppen, was helemaal op.
Ik vroeg wat er gebeurd was, maar ze zeiden het is niet erg, je had even een hartstilstand en je hebt jezelf eruit gehaald.het is gewoon de schrik.
Later dacht ik hoe kan dat nou, ik was gewoon bij.
Moest wel nog een dag extra in het ziekenhuis blijven, aan de telemeter. 
Ik ben nu een ruim 2 weken thuis, maar ben nog zo moe.
Heeft dat ermee te maken?
En kan iemand mij zeggen wat er precies gebeurd is?
Alvast mijn hartelijke dank

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Maria Van Eijck

Hallo,

Heftig ervaring zo voor u.
Omdat ik niet over uw medische gegevens beschikt kan ik niet met 100% zekerheid zeggen wat het is geweest.
Maar het meest logische is dat u tijdens de dotterbehandeling een ritmestoornissen vanuit de kamers hebt gehad. Het gebeurd vaker dat mensen tijdens een dotterbehandeling zo'n ritmestoornis krijgen. Als je hoest, dan heb je kans dat deze ritmestoornis stopt. Wat gelukkig bij u het geval is geweest. De ritmestoornis die u gehad heeft is waarschijnlijk een Ventrikel tachycardie. Waarbij uw hart op hogesnelheid samentrekt. Als deze lang duurt bestaat de kans dat u buiten bewustzijn raakt. Deze ritmestoornis kan overgaan naar een ventrikelfibrillatie of ventrikelflutter. Daarbij hebben ze de plakkers nodig die ze opgeplakt hebben. Want daar komt u niet zelf uit. Dat moet via een shock gedaan worden.
Vermoeidheidsklachten horen we vaker na een dotterbehandeling. Ik kan u niet duidelijk zeggen dat dit door de dotterbehandeling komt. Het kan zijn dat er ook iets in medicatie veranderd is en dan samen met de hartklachten dit uw moeheidsklachten veroorzaakt.
Veel beterschap en hopelijk gaat u zich snel beter voelen.

17:24 31/07/2016

ELS M

Hartelijk dank voor uw snelle reactie, het klopt want de assistent zei tegen de arts ik heb goed opgelet of ze nog bij was, dan kon ik meteen ingrijpen.
Maar waarom zeggen ze je hebt even een hartstilstand gehad, maar dat is niet erg.( ik was toch gewoon bij)
Ik dacht wel ik moet echt krachtig hoesten en doorgaan anders gaat het niet goed.
Ik ben nu 67 en vanaf mijn 37ste jaar dus nu exact 30 jaar heb ik ernstige hartproblemen door erfelijkheid.
Het gekke is, ik heb zoveel meegemaakt, maar altijd dacht ik, daar kom ik wel weer doorheen. Nooit angst gehad
Maar door deze ervaring ben ik toch na gaan denken hoe kwetsbaar je bent, en je hart je motor is.
Ik slaap ook niet echt goed en heb ook veel nachtmerries.
Heb nu wel medicatie erbij gekregen, brilique bij mijn andere medicijnen.
Ik slik best wel veel bij elkaar, maar die heb ik al die jaren al.
Omdat er veel nog is waar ze niet bij kunnen, dus AP klachten zal ik altijd blijven houden.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor uw antwoord



18:47 31/07/2016

Maria Van Eijck

Hoi,

Als u de hele tijd bij bent geweest zou er niet van een hartstilstand gesproken mogen worden. Ik weet vanuit de praktijk dat dit wel gedaan wordt. Dat u geschrokken bent is heel begrijpelijk en ook dat u zich realiseerde dat er maar een motor in het lichaam zit. Wel belangrijk is om dit bespreekbaar te maken bij uw huisarts. De angst van u is te begrijpen. Tevens kunnen medicijnen dit nog eens versterken. Succes.

19:40 31/07/2016