Zichtbeperking door Aiodaron? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

13:05 01/08/2016

Zichtbeperking door Aiodaron?

Geachte Dr. Lucas Dekker,

Kan je door gebruik van Amiodaron zichtproblemen krijgen?


Vanaf 05 feb 2011 aanval hartritmestoornissen gehad. Vanaf dat moment bloedverdunners en 2.5 mg bisoprolol/dag + bloedverdunners geslikt. Het viel me op dat na een biertje of een glaasje wijn en/of stevige maaltijd en/of koffie na de laatste maaltijd ik klachten bleef houden.
Ik heb mijn voedingspatroon aangepast.                                                Ik drink nu soms alcohol vrij bier en wijn, neem geen zware maaltijden en let vooral op smaakzouten  z.g. E-tjes (E620 t/m 637) waarvan E621 de 'gevaarlijkste' is.                                                                                                                                                                                       Roken doe ik niet.
Vanwege de toch aanhoudende problemen ben ik 9 juni 2014 met 200mg amiodaron/dag begonnen. Hierbij het advies gekregen om sterk zonlicht te mijden.
Daarom smeer ik mijn gehele gezicht en armen elke dag na het scheren in met factor 50,
Door zonlicht toch weer problemen gekregen.(opgezette handen).
Op advies van huisarts en cardioloog op 16 feb 2015 verder gegaan met 100 mg amiodaron/dag.
      (Vaste inname gewoonte is: vlak voor avondmaaltijd fenprocoumon en direct na de avondmaaltijd amiodaron.)
Wel heb ik sinds enige maanden dat ik met 1 oog iets dubbel zie(?).
Na de start met amiodaron is 1 x longfoto gemaakt.   Gaf geen afwijkingen.                                                                                         En 2 x bloed onderzoek gehad.

Wat mij bevreemdt is dat op 5/6/15 mijn
TSH 4.41; T4vrij 16.4 en T3vrij 3.7 was.
De volgende bloed controle op 15/6/16 gaf een
TSH 5.96; T4vrij 13.7 en T3vrij 3.7.

1. Kan men door medicatie een beetje dubbel gaan zien aan een oog?
Op internet vond ik dat een oplopende TSH iets met de ziekte van Hashimoto te maken kan hebben(?)
2. TSH waarden moeten toch onder de 3.0 zijn/blijven?

Sinds eind november 2014 geen hartritmestoornis meer gehad!
Ik slik fenprocoumon, meet zelf mijn INR dat stabiel rond 2.1 blijft

3. Kan ik mijn amiodaron gebruik (langzaam) af bouwen?

Vriendelijke groet,

Johan

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Amiodaron is een zwaar middel en kent meerdere bijwerkingen. Ontregeling van de schilklier komt veel voor. Meer zeldzaam zijn ook oogafwijkingen. Dubbelzien aan 1 oog ken ik niet, maar het zou heel goed door de amiodaron kunnen. De huid is ook een beruchte.
Mijn advies is om te stoppen met amiodaron omdat u in ieder geval 2 en vrijwel zeker 3 forse bijwerkingen heeft. Amiodaron werkt nog wel minstens 8 weken door, en hoeft u dus niet af te bouwen. Dit betekent dat u de eerste 2 maanden ook de zon nog moet mijden.
Ik geef u ablatie ter overweging; bespreek dat met u cardioloog. Als u amiodaron voor boezemfibrilleren krijgt dan is ablatie zeker een goede optie. Ik ken uw leeftijd niet, maar hoge leeftijd is geen belemmering. De kans op succes na 1 ingreep is inmiddels 80%; er is dus een kans op een tweede ingreep. Risico's zijn inmiddels ook zeer beperkt.

15:31 01/08/2016