medicijnen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

16:55 03/08/2016

medicijnen

Na een eerdere PCI (2012) schreef de cardioloog o.a. metoprolol ret. 50MG 1x daags voor. Nu, na een cardioversie en PCI (juni/juli 2016), heeft de cardioloog (een andere) metoprolol vervangen door sotalol 80MG 2x daags. Wat is, behoudens de dosering, het verschil tussen deze medicijnen?

0
4

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Metoprolol valt in de familie van beta-blokkers en wordt heel veel gebruikt bij patienten na een PCI.
Sotalol heeft beta-blokker effecten, maar heeft nog een extra effect op ritmestoornissen. Sotalol verlengt ook de actie-potentiaal waardoor bepaalde type ritmestoornissen minder snel ontstaan.
In uw geval, waarbij er dus eerder zuurstofgebrek van de hartspier was (waarvoor u dus een PCI kreeg) en boezemfibrilleren (waarvoor u de cardioversie kreeg) is sotalol een hele goede keuze. Dit is ook aangetoond in onderzoek.

17:57 03/08/2016

Bijnkers

Hallo, mag ik vragen wat PCI en een ‘cardioversie’ precies inhoudt?

23:24 04/08/2016

hartenheer

Sorry!
PCI is de term die gebruikt wordt voor dotteren.
Als je hartritmestoornissen hebt kan de cardioloog je een cardioversie geven. Dan krijg je een elektrisch schokje. Het hart gaat dan weer regelmatig kloppen.

09:18 05/08/2016

hartenheer

Ik heb af en toe, zomaar opeens zonder directe aanleiding (voor zover ik het kan traceren, last van hartritmestoornissen. Het hartritme is met mijn thuismetertje niet te meten (“niet meetbaar”).
Nu las ik een artikel over een e-Health toepassing: “HartWacht”.
Vraag: werken ook de cardiologen van het CatrinaZiekenhuis met deze toepassing?

12:08 06/03/2017