Overgewicht en hartziekten | Forum

Terug

Forum

16:15 20/08/2014

Overgewicht en hartziekten

Vraag en antwoord over overgewicht

Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten en het vormt in toenemende mate een belangrijk gezondheidsprobleem. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft becijferd dat over 10 jaar overgewicht wereldwijd het belangrijkste medische probleem is. In Nederland kampt inmiddels 40% van de volwassenen met overgewicht. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk. Deze factoren verhogen het risico op hart- en vaatziekten en versterken elkaar. Er valt veel gezondheidswinst te behalen door het overgewicht aan te pakken.



Hoe ontstaat overgewicht?

Het lichaam heeft energie nodig om te functioneren, de benodigde energie (calorieën) krijgen we via ons voedsel binnen. De hoeveelheid calorieën die het lichaam binnenkrijgt moet in evenwicht zijn met de hoeveelheid die het lichaam verbruikt.

Bij overgewicht is dit evenwicht verstoord: er komen meer calorieën binnen dan het lichaam verbruikt.

Bij te veel en/of ongezond eten en/of onvoldoende beweging slaat het lichaam het teveel aan energie op in de vorm van vet. Zo ontstaat overgewicht.



Hoe bepaal ik of ik een gezond gewicht heb?

De Body Mass Index (BMI) vormt de meest gebruikte maat om het gewicht in relatie tot de lichaamslengte uit te drukken, De uitkomst van deze berekening (getal) geeft antwoord op de vraag of het gewicht past bij uw lichaamslengte.

Een gezond gewicht komt overeen met een BMI tussen de 18,5 en 24,9. Uw BMI kunt u eenvoudig digitaal berekenen mbv. onderstaande link van de Nederlandse Hartstichting:

http://bmi.hartstichting.nl/index.html?init=1

De BMI waarden worden als volgt beoordeeld:

lager dan 18,5: ondergewicht: dit kan een risico zijn. Neem contact op met uw huisarts

18,5 tot 24,9 : gezond gewicht: hou dit vast. Dit kan hart- en vaatziekten voorkomen

25 tot 29,9 : overgewicht: een heeft een extra risico op hart- en vaatziekten

30 tot 34,9 : ernstig overgewicht (obesitas): ook hier geldt een verhoogd risico. Neem contact op met uw huisarts

hoger dan 35 : extreem overgewicht/obesitas: u heeft een zeer verhoogd risico en neem zeker contact op met uw huisarts



De middelomtrek is een goede aanvullende maat om de hoeveelheid buikvet vast te stellen Veel buikvet betekent dat een hoger risico op hart- en vaatziekten. Veel vet rond de heupen geeft geen of heel weinig risico op hart- en vaatziekten. Dat komt omdat de vetcellen rond de heupen weinig actief zijn. De vetcellen rondom de buikorganen zijn veel actiever en produceren hormonen en andere stoffen. Dit geeft risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Mannen hebben vaker buikvet en vrouwen hebben het vet vaker rond de heupen.

Een middelomtrek van 88 cm of minder bij vrouwen of 102 cm of minder bij mannen wordt als normaal beoordeeld, een middelomtrek van meer dan 88 cm bij vrouwen of meer dan 102 cm bij mannen in combinatie met overgewicht geeft een extra verhoging van het risico op hart- vaatziekten.



Hoe overgewicht aan te pakken?

Een gezonder leven vormt de basis om af te vallen, dit betekent met name gezonder eten en meer bewegen. Doorzettingsvermogen en motivatie zijn hierbij zeer belangrijk, afvallen vergt namelijk meestal aanpassing van een of meerdere leefstijlgewoonten. Afvallen vergt tijd, bereid u goed voor en stel realistische doelen.



Gezonder eten

Wat u eet, bepaalt uw gewicht. Gezond en gevarieerd eten is daarom erg belangrijk bij het afvallen. Een goed gezond dagmenu helpt daarbij. Daarin zit voeding die niet te veel calorieën uit vet, suiker en alcohol bevat. En ook magere en plantaardige producten (zoals groenten, fruit en volkorenbrood) en producten met weinig verzadigde vetten. Het is verstandig om regelmaat aan te brengen in uw eetpatroon. Dat betekent: een ontbijt, een lunch, een warme maaltijd en ongeveer drie tussendoortjes. Zo krijgt uw lichaam de voedingsstoffen evenwichtig aangeboden.



Meer bewegen

Voldoende bewegen helpt bij het afvallen en u krijgt er een betere conditie door. Streef elke dag naar minstens een half uur lichaamsbeweging. Dat kan in en om huis, bijvoorbeeld door te tuinieren of huishoudelijk werk te doen of in de buurt: maak eens een stevige wandeling, ga fietsen, de hond uitlaten, dansen of sporten. Kies een activiteit die u

elke dag kunt doen en die zo een vast onderdeel van uw leefpatroon wordt. Ga bijvoorbeeld vaker fietsen en neem wat vaker de trap. Veel mensen hebben tegenwoordig zittend werk. Loop voor dat kopietje van uw dossier eens naar de kopieermachine op een andere afdeling. En gaat u met openbaar vervoer, misschien een halte eerder of later uitstappen? Wie weet wat u onderweg nog tegenkomt. En als het mooi weer is, pak de fiets naar het werk in plaats van de auto of openbaar vervoer.



Hoe val ik af?

Probeer uw omgeving te betrekken bij uw streven om af te vallen en meer te bewegen, ook hier geldt “samen sta je sterker”. Door inzicht te verschaffen in de achtergronden en uw motieven kunt u zich wederzijds motiveren de gestelde doelen te bereiken. Heeft u reeds een hartinfarct doorgemaakt of een dotterbehandeling/bypassoperatie ondergaan dan bieden de meeste Nederlandse ziekenhuizen hartrevalidatie programma’s aan. Beweeg en dieet adviezen vormen hier een vast onderdeel van, informeer hiernaar bij uw cardioloog.

U kunt ook voor professionele begeleiding van een diëtist kiezen, dit vergroot de kans van slagen. De diëtist helpt u bij het aanleren van een nieuw en gezond eet- en leefpatroon. Voor een bezoek aan de diëtist heeft u geen verwijzing van uw huisarts nodig (kijk ook eens op www.nvdietist.nl)

Op de website van het Voedingscentrum zijn meer tips en gezonde recepten te vinden: www.voedingscentrum.nl

De websites van de Nederlandse hartstichting www.hartstichting.nl , de hart&vaatgroep www.hartenvaatgroep.nl en het platform vitale vaten www.vitalevaten.nl bieden op dit gebied eveneens informatie.

2
2

Je moet Inloggen om te reageren

Alexander Bentvelzen

Al doe ik alles om af te vallen, ik blijf aankomen. Ik heb echter meerdere aandoeningen, waardoor sporten en andere lichaamsoefeningen niet of nauwelijks mogelijk zijn. Ik houd mij aan een vrij streng dieet, maar moet veel vocht drinken ivm mijn darmen, slechte stoelgang en kans op darmbloedingen. Ik heb een 3 draad's ICD daar mijn linker hartkamer stil ligt en mijn rechter hartkamer functioneert nog maar voor de helft. Daarnaast ben ik zwaar nier, zwaar long, en zwaar suikerpatient met insuline pomp. Dit ten gevolge van een operatie waarbij ik in coma geraakte en multi orgaan falen kreeg. Mijn hart kransslagaderen zijn niet verstopt, maar ik weeg nu ca 150 kilo. Ook werken mijn schildklieren nauwelijks, en bij de narcose tijdens het plaatsen van de ICD moest ik wakker gemaakt worden want mijn longen dreigden uit te vallen, terwijl ik een abneu apparaat op mijn gezicht had. Wat kan ik nu nog doen om mijn gezondheid te verbeteren? Ik weet er geen raad meer op. Maar ik blijf vrolijk, koste wat kost.

13:09 25/08/2014

Pietje

“en toch blijf ik vrolijk, koste wat het kost”.

Mens wat heb ik een respect voor jou.

00:24 19/09/2014