verwijdering hartoortje en bloedverdunners | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

19:04 06/09/2016

verwijdering hartoortje en bloedverdunners

Aan de heer Lucas Dekker

Geachte heer Dekker,  april 2012 heb ik een minimaze-operatie ondergaan om boezemfibrilleren te verhelpen. Gelijktijdig hiermee is tevens het hartoortje verwijderd. Hierdoor hoefde ik in het vervolg alleen maar acetylsalicilezuur te gebruiken en geen andere bloedverdunners meer. De laatste tijd heb ik weer meer last van boezemfibrilleren/flutter (soms een dag lang). Nu vraag ik me af of er toch weer geen andere bloedverdunners nodig zijn ter voorkoming van stolsels. Mij is uitdrukkelijk verteld dat dit niet meer nodig zpou zijn maar ik twijfel hierover. Kunt u mij misschien hier meer over vertellen ?

Alvast bedankt.

Marja van Wijngaarden

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

De indicatie voor bloedverdunners bij boezemfibrilleren hangt van veel factoren af; niet iedereen met boezemfibrilleren hoeft ze te gebruiken.
De stolsels bij boezemfibrilleren ontstaan als regel in het hartoortje; als dat er goed af is gehaald, dan zullen daar dus geen stolsels ontstaan. Onderzoek heeft ook aangetoond dat het sluiten van het hartoortje tot dezelfde bescherming tegen beroertes leidt als de bekende bloedverdunners.
Grootschalig onderzoek naar uw situatie is niet gedaan, maar logischerwijs is uw redenatie juist. Maar, als er bij u hele hoge risico's op stolsels en beroertes zijn, bijv. door eerdere beroerte of TIA, suikerziekte of hartfalen, en/of als niet vast staat of het oortje ook volledig is verwijderd, dan kunt u toch overwegen om aan de veilige kant te blijven en bloedverdunners te gebruiken. Acetylsalicylzuur is ook een bloedverdunner en geeft ook een kans op bloedingen!

21:16 06/09/2016