Maag beschermer oorzaak ritme stoornis | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

23:01 20/09/2016

Maag beschermer oorzaak ritme stoornis

Geacht specialisten, Ik sta op de wachtlijst voor een cryo ablatie en gebruik o.a. esomeprazole i.v.m. NSAID gebruik (reuma). Via via ben ik er op gewezen dat langdurig gebruik van Nexium / esomeprazole kan resulteren in lage magnesium bloed waarden en dat lage magnesium waarden kunnen resulteren in onregelmatige hartritme. Via internet heb ik o.a. publicatie van FDA gevonden die dit bevestigen (FDA ucm245011). Mijn vragen zijn: - kan vastgesteld worden of bovenstaande mogelijk een rol speelt? - wordt dit routinematig uitgesloten? - is dit effect omkeerbaar door stoppen van deze medicatie en evt extra magnesium te gebruiken? - of zou aktie (ablatie), ook als dit zou spelen, onveranderd blijven? Vriendelijke groet en dank, Jacques.vandenbroek@home.nl
0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Interessante vraag. Uw redenatie klopt theoretisch. Een laag magnesium kan ontstaan van ritmestoornissen vergemakkelijken, maar niet veroorzaken. Bovendien moet het magnesium dan wel heel laag worden.
Nexium wordt heel veel gebruikt en ik heb nog nooit meegemaakt dat dat tot verlaging van Magnesium leidt tot dusdanig lage waarden dat dit ritmestoornissen uitlokt.
Ik zie geen reden om uw ablatie nu af te blazen. Een ander argument hierbij is dat de onderliggende oorzaak van het ontstaan van boezemfibrilleren ook niet verbonden is met de mechanismen waar Magnesium invloed op heeft.

Omgekeerd, magnesium wordt wel eens toegediend voor de behandeling van ritmestoornissen, maar dat betreft een speciaal type ritmestoornis, en zeker niet boezemfibrilleren.

10:34 21/09/2016