medicijngebruik | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:05 26/09/2016

medicijngebruik

Begin dit jaar atriumfibrilatie gekregen. Heb 6 weken bloed verdunners moeten slikken Pradaxa voordat ik een cardioversie mocht ondergaan. En ook direct aan de Sotalol.

Ik heb tot eind mei drie maal zo een cardioversie ondergaan en nu is alles redelijk stabiel.

Ik begreep van mijn cardioloog dat ik deze medicatie altijd zal moeten blijven slikken.

Maar dan komt bij mij nu de vraag ( ik zie mijn cardioloog pas over 3 maanden weer). Betekent dat als je last heb gehad van atriumfibrilatie dat dit nooit meer overgaat? Dus als ik zou stoppen met de sotalol dat ik dan weer ga fibrileren?

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

De ervaring is dat als je eenmaal een paar maal boezemfibrilleren hebt gehad, het vrijwel zeker is dat dat weer terug gaat komen.
Ervaring is ook dat medicijnen op termijn niet afdoende helpt.
Dus, als het blijft terugkomen, onder medicatie, dan dient ablatie als behandeling overwogen te worden. Ablatie is de enige behandeling die op lange termijn aanhoudt. Het is een eenmalige ingreep, waarna medicijnen bijna altijd gestopt kunnen worden. Soms moeten bloedverdunners wel doorgebruikt worden.

16:48 26/09/2016